Connect with us

Flyhistorikk

1965: USA skulle bygge «Concorde» som presidentfly – Det gikk ikke så bra!

Illustrasjon: Boeing

Flyprodusentene brukte store deler av 1960-tallet på å utvikle SST- supersoniske fly som Concorden. Både Boeing og Douglas, Lockheed, Convair og NASA lå alle i løypen med sitt eget design på fremtidens fly.

Det skulle til slutt kun bli den europeiske Concorden som skulle bli en realitet, og som ble produsert. Men hadde Boeing og de andre produsenten klart å få sine SST-fly på vingene ville trolig luftfarten sett helt annerledes ut i dag.

• Bildet på toppen: Boeings forslag til nytt presidentfly, eskortert av F-104 Starfighters – Foto: Boeing

Boeing ønsket å tilby det amerikanske forsvaret sin egen utgaven av Boeing 733 som presidentfly for den amerikanske presidenten. Planene var så realistiske at flere ledere i Boeing og i det amerikanske luftforsvaret var overbevist om at det neste presidentflyet ville være den amerikanske «Concorde»-drømmen.

USAF hadde operert Boeing 707, eller VC-137A fra 1959 til 1962 som presidentfly, men Boeings SST-fly var langt fra klar for produksjon, noe som gjorde at det nye presidentflyet ble Boeing 707, VC-137C, levert ti 1962. Hos Boeing ble det kalkulert med at det nye presidentflyet med supersoniske-muligheter kunne være på vingene i løpet av 1970-tallet.

Boeing 733 var betegnelsen på samtlige skisser og utgaver av det supersoniske flyet kjent som Boeing 2707.

Kampen om å få supersoniske fly inn i passasjertrafikk møtte en lang rekke med motstandere fra FAA som mente høylytte smell fra flyene når de gikk gjennom lydmuren ville bli for mye for folk på bakken å tåle, til en urolig perioden på 1960- og starten av 1970 tallet rundt amerikanske presidenter.

Da alt lå til rette for at en avgjørelse skulle tas på produksjonen av et nytt presidentfly, havnet forslaget på bordet til daværende president Lyndon  Johnson, kun fem dager før han gikk av som president i 1969. Vietnamkrigen, Apollo-landingen og at Concorden fløy for første gang i 1969 i Europa slapp luften ut av ballongen for Boeing. I 1973 ble hele SST-prosjektet lagt på is og det ble aldri noe supersonisk presidentfly for kommende presidenter.

På 1980-tallet ble det bestemt at det neste flyet skulle bygges på jumbojet-modellene og de nye presidentflyene, Boeing 747 ble levert i 1990. 

 

Kilder: Presidental Aircrafts, Boeing History of 100 years. 

FLERE FRA Flyhistorikk