Connect with us

Flyhistorikk

1973: De ukjente DC-10 variantene som skulle ta over 500 passasjerer

Illustrasjon: Douglas Company

Mange er kjent med både Douglas forslag om å produsere varianten DC-10-20 og DC-10-50, men de tre variantene som fikk navnet Series 60, er mindre kjent.

I en pressemelding fra McDonnell Douglas i 1979 ble de tre nye variantene gjort kjent for flyselskap som ønsket å satse på større varianter.

Douglas ønsket å produsere tre ulike varianter under Series 60 som med den største varianten kunne ta over 500 passasjerer.

Det første flyet var DC-10-61 som skulle være en ren innlandsmaskin spesielt myntet på det amerikanske og asiatiske markedet. Dette flyet skulle bli 12.1 meter lengre enn den tradisjonelle DC-10 varianten som Douglas produserte i 1979.

DC-10-62 og DC-10-63 skulle begge være interkontinentale versjoner. Mens 61 og 63 skulle ha samme lengde på flykroppen skulle 62-versjonen være ytterligere 8 meter i lengden.

Maks antall passasjerer for den største varianten skulle bli over 500 passasjerer, og Douglas lovet at alle tre varianter skulle bruke mindre drivstoff og ha lavere operasjonelle kostander per setekilometer enn dagens DC-10-fly.

Flyene skulle utstyres med GE CF6-50C2 og GE CF6-50C1- motorer alternativt P&W JT9D-7R4H.

En av årsakene til at Douglas alle planene om de tre 60-variantene på hylla var blant annet den massive presseomtalen rundt DC-10 flyene etter at et American Airlines DC-10-10 med 271 personer ombord mistet en av motorene under avgang fra Cicago O’Hare-flyplassen i slutten av mai 1979. Alle ombord døde da flyet som hadde mistet denne ene motoren kom seg opp i luften, men rullet over på siden og styrtet rett ned i bakken.

To personer på en campingplass ble drept da flyet traff deler av campingvognene som sto parkert på plassen.

Etter dette ble det klart at Douglas måtte starte arbeidet med å se på hvorfor en av motorene løsnet helt fra vingen og falt av under avgang. Det viste seg at pylon-festet til motoren hadde en designfeil som gjordet at skifte av motoren som hadde blitt foretatt på den aktuelle motoren førte til skader på festet under vingene.

 

FLERE FRA Flyhistorikk