Hangar.no

1976: USA forbyr bruken av Concorde-flyene

Da både Air France og British Airways fikk levert sine Concode-fly på midten av 1970-tallet, var det i utgangspunktet kun en rute selskapene hadde sett seg ut å bruke flytypen på. Det var rutene mellom London og Paris til New York og Washington.

Men det skulle vise seg at Concorde-flyene ville skape hodebry og et anstrengt forhold mellom USA og de to europeiske landene.

For mens British Airways og Air France hadde sendt inn sine søknader om å få bruke de supersoniske flyene til og fra USA, hadde samtidig en sammenslutning av miljøvernorganisasjoner satt inn sitt mottrekk.

I samarbeide med en lang rekke med politikere både i New York og Washington, ble det fremlagt for amerikanske myndigheter rapporter som pekte på alle problemene rundt flytypen.

Concorde-flyene støyet langt mer enn den tidens flytyper, flyene forurenset luften nesten dobbelt så mye som DC-8, og mengden drivstoff som gikk med til hver flytur var enorm og uøkonomisk i en tid hvor energikrisen var på sitt høyeste.

Air France, Concorde – Foto: Hans O. Nyborg

I tillegg ble det fremlagt tall som viste hvor svekket ozonlaget over jordkloden ville bli ved bruk av Concorde-flyene. Dette igjen ville føre til at langt flere ville få hudkreft ettersom solen ville komme sterkere igjennom lagene rundt jorden.

Presidenten i USA i 1973, Richard Nixon hadde lovet de to europeiske landene at det ikke skulle bli noe problem å bruke flytypen over Atlanterhavet. Men det var ny president da søknaden ble sendt inn, og Ford fikk et dilemma hvor både Storbritannia og Frankrike truet med sanksjoner og brudd i de politiske forhold dem i mellom dersom det ikke ble gitt godkjenning.

Over 2000 amerikanskbygde fly hadde frem til 1976 fått godkjennelse og unntak fra miljøvernforskriftene i USA, noe de to landene i Europa brukte for det det var verdt.

Presidenten i YSA ga etter og selskapene fikk godkjennelse til å fly fire ganger daglig fra mars 1976. Men i slutten av februar valgte så politikere i New York å bestemme en ny lov som forbød bruken av Concorde-flyene på flyplassene rundt byen.

Mens månedene går kan begge flyselskapene melde om lavt belegg på under 35 prosent, på rutene til Rio og Bahrain som flytypene ble brukt til.

I mai måned 1976 ble det endelig gitt klarsignal for å benytte flytypen til USA. Washington ble først åpnet, mens New York-ruten måtte en runde i retten før den kunne bli betjent med Concorde-flyene.

Andre nyheter

2000: Russland vil bygge A380/747 «lookalike»

Hans Olav Nyborg

1996: Ronald McDonnell i skyene?

Hans Olav Nyborg

1999: KLM-Northwest på samme fly

Hans Olav Nyborg

Våre nettsider benytter cookies (informasjonskapsler) for å forbedre opplevelsen din av nettsidene ved at vi lærer mer om måten du bruker innholdet vårt på. Det kan f.eks. skje ved at en cookie «husker» innstillingene til neste gang, som visningsspråk på siden, og at sidene lastes raskere. Dette er standard internett-teknologi som de aller fleste nettsteder benytter. Ved å bruke nettsidene våre, samtykker du i at vi kan sette informasjonskapsler i din nettleser. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg personlig gjennom dette. OK Les mer