MD-11, arvtageren til DC-10 flyet, ble lansert i 1986 av McDonnell Douglas. Da hadde produsenten 52 fly inne i ordrebøkene samt 40 fly i opsjoner. Yugoslav Airlines var den første kunden som la inn bestilling på MD-11 og skulle etter planen være lanseringskunde i Europa. På grunn av krig og uroligheter ble det ikke slik.

Det finske selskapet Finnair ble den første kunden til å motta MD-11 i Europa, og verden for øvrig. Det skjedde 7. desember 1990. Da satte selskapet inn det nye flyet på sin rute mellom Helsingfors og Tenerife i Spania.

Delta Air Lines var det første selskapet i USA som i 1991 mottok MD-11 fly.

Kun 200 slike fly ble bestilt.

SAS bestemte seg i 1986 for å bestille 12 MD-11 fly til en prislapp på rundt 11 milliarder kroner. Avtalen med McDonnell Douglas var å få levert flyene i årene 1991 til 1994, og ville bli den største investeringen av fly i selskapets historie, det ble en avtale som senere skulle bli kansellert helt, og ingen MD-11 ble noensinne levert i fargene til SAS.

Hans Olav Nyborg har stått bak Hangar.no siden år 2000. Nettsiden har tatt for seg nyhetsbildet fra luftfart i både Norden og i det internasjonale markedet. Gjennom de siste 18 årene har fokus for bloggsiden ligget på hendelser og ulykker innen luftfarten. Nyborg har jobbet som journalist og fotograf innen TV, radio og avis siden 1988. E-post: hansolav@hangar.no