Wikipedia

Tirsdag 11. september 1990 forsvant et Boeing 727-200 etter avgang fra flyplassen Keflavik på Island. Ombord var det et mannskap på seks personer, og rundt 10 passasjerer som hadde fått bli med på det som egentlig kun var en flytting av flyet tilbake til Peru.

Flyet var eid av Faucett i Peru men det hadde vært utleid i flere måneder til Air Malta.

Denne tirsdagen lettet flyet fra rullebanen på Island og satt kursen mot et mellomstopp på Gander flyplass i Canada.

Da flyet nærmet seg Newfoundland i Canada, men fortsatt over Atlanterhavet oppfattet mannskapet på en Boeing 747 fra det amerikanske selskapet TWA noe som kunne oppfattes som et nødanrop. Pilotene hos TWA var sikre på at dette kom fra pilotene som fløy Boeing 727-flyet.

De amerikanske pilotene mener de oppfattet at pilotene hos Faucett snakket om lite drivstoff, før sambandet ble brutt.

Kort tid etter dette var flyet borte. Piloter i et fly fra selskapet American Airlines mener at de skal ha oppfattet at pilotene i det savnede flyet ville lande på havet, men dette kunne de ikke si helt med sikkerhet.

Det ble satt i gang en leteaksjon etter flyvraket, men dette ble aldri funnet og ett år senere ble flyet offisielt merket som savnet. Hva som var årsaken til at flyet forsvant er kun spekulasjoner, men havarikommisjonen i Canada fester sin lit til mannskapet på det amerikanske flyet som mener de hørte at flyet var tom for drivstoff.

Flyet var av typen Boeing 727-247 og ble bygget hos Boeing i 1969. Ulykken er klassifisert som den 45 værste ulykken i rekken av alle ulykker med denne flytypen.

Reklamefilm for Faucett Peru Airlines)
Hans Olav Nyborg har stått bak Hangar.no siden år 2000. Nettsiden har tatt for seg nyhetsbildet fra luftfart i både Norden og i det internasjonale markedet. Gjennom de siste 18 årene har fokus for bloggsiden ligget på hendelser og ulykker innen luftfarten. Nyborg har jobbet som journalist og fotograf innen TV, radio og avis siden 1988. E-post: hansolav@hangar.no