12.1 C
Oslo
27/09/20
Hangar.no
Foto: Handout/FAA/NTSB

1990: På feil sted da krigen brøt ut

I august 1990 gikk irakiske styrker til invasjon av Kuwait, og Gulfkrigen ble et faktum. I denne perioden var det fortsatt flytrafikk til og fra flyplassen i Kuwait.

Da Irak gikk til angrep på Kuwait hadde et Boeing 747-100 fra det britiske flyselskapet British Airways landet på hovedflyplassen. Rute 149 skulle fly fra London Heathrow via Malaysia til Kuwait og ende opp i Chennai i India.

G-AWND, var i levert til BOAC i februar 1971, og ble overtatt av British Airways i 1974. 2. august 1990 sto flyet parkert på flyplassen i Kuwait, da irakiske styrker tok over kontrollen av flyplassen. Samtlige passasjerer og mannskap ble tatt som fanger og ført til et hotell nær flyplassen.

Både mannskapet og passasjerene var ombord i flyet, og pilotene hadde bedt om å få ta av da flyplassen ble okkupert. Irakiske styrker sørget for å ødelegge rullebanen slik at ingen fly kunne ta av.

Under de kommende ukene var det kamper mellom irakiske styrker og militæret i Kuwait. Irakiske styrker valgte å sprenge alle flyene som sto parkert på flyplassen i Kuwait, og dermed ble skjebnen til G-AWND å ende opp som forkullet metallrester på bakken ved terminalen.

Den utbrente Boeing 747 slik den ble liggende på bakken ved terminalen i flere måneder. USAF

Passasjerer og mannskap ble holdt som gisler på flere hoteller de kommende månedene. Noen av passasjerene ble slått kraftig av irakiske soldater, mens en kabinansatt for flyselskap ble voldtatt under oppholdet.

I desember 1990 hadde alle gislene blitt frigitt og returnert til sine hjemland. Noen døde som følger av oppholde som gissel på hotellene i Kuwait.

Det var en lang rekke med rettslige prosesser i etterkant av gisselsituasjonen. Passasjerene forsøkte å få en stor erstatting fra British Airways på bakgrunn av at selskapet hadde landet i Kuwait til tross for den overhengende faren om at en krig var på trappene med Irak.

Det ble også en egen sak rundt hvorvidt pilotene i British Airways hadde slettet flyets database som inneholdt informasjon og navn på alle passasjerer ombord. Flyselskapet sto på sitt i forhold til at dette ble gjort dagen etter at flyet ble tatt av irakiske styrker.

Vraket av G-AWND

Andre nyheter

737-versjonen som erstattet 200 varianten

Hans Olav Nyborg

20 år siden Concorde-ulykken i Paris

Hans Olav Nyborg

Tilbakeblikk: Sterlings Boeing 727 var helt spesielle på sin måte

Hans Olav Nyborg

Våre nettsider benytter cookies (informasjonskapsler) for å forbedre opplevelsen din av nettsidene ved at vi lærer mer om måten du bruker innholdet vårt på. Det kan f.eks. skje ved at en cookie «husker» innstillingene til neste gang, som visningsspråk på siden, og at sidene lastes raskere. Dette er standard internett-teknologi som de aller fleste nettsteder benytter. Ved å bruke nettsidene våre, samtykker du i at vi kan sette informasjonskapsler i din nettleser. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg personlig gjennom dette. OK Les mer