Foto: Handout/FAA/NTSB

I august 1990 gikk irakiske styrker til invasjon av Kuwait, og Gulfkrigen ble et faktum. I denne perioden var det fortsatt flytrafikk til og fra flyplassen i Kuwait.

Da Irak gikk til angrep på Kuwait hadde et Boeing 747-100 fra det britiske flyselskapet British Airways landet på hovedflyplassen. Rute 149 skulle fly fra London Heathrow via Malaysia til Kuwait og ende opp i Chennai i India.

G-AWND, var i levert til BOAC i februar 1971, og ble overtatt av British Airways i 1974. 2. august 1990 sto flyet parkert på flyplassen i Kuwait, da irakiske styrker tok over kontrollen av flyplassen. Samtlige passasjerer og mannskap ble tatt som fanger og ført til et hotell nær flyplassen.

Både mannskapet og passasjerene var ombord i flyet, og pilotene hadde bedt om å få ta av da flyplassen ble okkupert. Irakiske styrker sørget for å ødelegge rullebanen slik at ingen fly kunne ta av.

Under de kommende ukene var det kamper mellom irakiske styrker og militæret i Kuwait. Irakiske styrker valgte å sprenge alle flyene som sto parkert på flyplassen i Kuwait, og dermed ble skjebnen til G-AWND å ende opp som forkullet metallrester på bakken ved terminalen.

Den utbrente Boeing 747 slik den ble liggende på bakken ved terminalen i flere måneder. USAF

Passasjerer og mannskap ble holdt som gisler på flere hoteller de kommende månedene. Noen av passasjerene ble slått kraftig av irakiske soldater, mens en kabinansatt for flyselskap ble voldtatt under oppholdet.

I desember 1990 hadde alle gislene blitt frigitt og returnert til sine hjemland. Noen døde som følger av oppholde som gissel på hotellene i Kuwait.

Det var en lang rekke med rettslige prosesser i etterkant av gisselsituasjonen. Passasjerene forsøkte å få en stor erstatting fra British Airways på bakgrunn av at selskapet hadde landet i Kuwait til tross for den overhengende faren om at en krig var på trappene med Irak.

Det ble også en egen sak rundt hvorvidt pilotene i British Airways hadde slettet flyets database som inneholdt informasjon og navn på alle passasjerer ombord. Flyselskapet sto på sitt i forhold til at dette ble gjort dagen etter at flyet ble tatt av irakiske styrker.

Vraket av G-AWND
Hans Olav Nyborg har stått bak Hangar.no siden år 2000. Nettsiden har tatt for seg nyhetsbildet fra luftfart i både Norden og i det internasjonale markedet. Gjennom de siste 18 årene har fokus for bloggsiden ligget på hendelser og ulykker innen luftfarten. Nyborg har jobbet som journalist og fotograf innen TV, radio og avis siden 1988. E-post: hansolav@hangar.no