Hangar.no
FOTO: BEA
  • Forsiden
  • Flyhistorikk
  • 1992: Da styrmannen så ut av vinduet var begge motorene på den ene siden av flyet borte
Flyhistorikk

1992: Da styrmannen så ut av vinduet var begge motorene på den ene siden av flyet borte

Det var den siste dagen i mars 1992, med 32 tonn frakt ombord gjorde mannskapet ombord i en Boeing 707 fra Trans Air Service seg klare for avgangen fra Luxembourg. Målet var å fly frakten til Nigeria.

Så langt kom aldri 5N-MAS, en Boeing 707-321C. Flyet ble bygget ferdig i 1964 og nærmet seg 30 år på vingene.

Da flyet hadde kommet over byen Istres i Frankrike startet en kraftig runde med turbulens. Så kraftig at det nesten var vanskelig å holde seg fast ombord. De var fem mann, fire i cockpiten og en lastesjef.

Så kom det to kraftige smell, og flyet begynte å rulle over mot den ene siden. Kapteinen skjønte lite av hva som hadde skjedd, men da hans kollega fikk sett ut av vinduet, ble han blek. Begge motorene på høyre side av flyet manglet.

Hva hadde skjedd?

Alle mulige alarmer gikk av i cockpiten, det ble en kamp mot klokka. Jobben ble å forsøke å holde flyet i lufta til tross for at to av fire motorer var forsvunnet.

Flyet falt raskt ned mot bakken, på vei ned oppdaget styrmannen et flystripe under dem, det var den lille flybasen ved Istres i Frankrike.

Mannskapet gjorde alt som sto i deres makt og klarte på en mirakuløs måte å lande flyet, litt på siden av senterlinjen på rullebanen, men fikk stoppet flyet med det som var av kraft igjen.

Da oppdaget de at vingen der de to motorene hadde falt av sto i full fyr og flammer. Brann og redningsmannskaper kom raskt til flyet og fikk slukket brannen.

De fem ombord var reddet.

Den franske havarikommisjonen BEA startet samme dag å etterforske hendelsen. Konklusjonen var at det på motorfestet som var montert på vingen til motor nummer tre, hadde hatt en stor sprekk i selve pylon-festet. Da flyet traff den kraftige turbulensen løsnet motoren ettersom festet knakk og ga etter. Da motoren falt av flyet traff den motoren ved siden av på yttersiden og rev også av denne i sammenstøtet.

Dermed var begge motorene på den ene vingen borte. Begge motorene ble funnet 150 kilometer fra flystripen flyet landet på.

Selskapet Trans Air Service hadde kjøpt flyet bare 30 dager før motorene falt av. Flyet hadde stått lagret i to år og var egentlig på vei til å bli hugget opp.

Mellom 3. mars og 31. mars dette året gjennomførte selskapet 34 flyvninger med tilsammen 116 flytimer før flyet ble totalvrak i Frankrike.

Istres, Frankrike, Wikipedia
Kilder: Aviation Saftey Network/ Flight International 2 1992/BEA France. 
Følg oss og lik oss:

Andre nyheter

35 år siden Korean Air 747 ble skutt ned av Sovjet

20 år siden Swissair 111 ulykken

Her står et av de tidligere DC-8 flyene til SAS og råtner bort