Wikipedia

Under Paris Air Show i år 2000 kunne russiske Sukhoi vise frem en modell av det som skulle bli verdens største passasjerfly. Flyet som gikk under navnet SKD-717, eller KR-860 som det også var kjent som, skulle kunne ta mellom 860 og 1000 passasjerer.

Flyet skulle kunne fly 15.000 kilometer på fulle tanker, og skulle utstyres med fire GE CF6-80E1A4B motorer. Planene og modellen som ble fremlagt hadde svært mange likhetstrekk til McDonnell Douglas egen MD-12, som var kansellert bare noen år før.

Samtidig hadde også det russiske flyet mange av de samme designelementene til Boeings 747.

En av finessene på flyet, som vi kan se Boeing har benyttet nylig, er at kjempeflyet hadde foldbare vingetupper. Noe Boeing nå benytter på sin 777X.

Allerede året etter i 2001 ble det russiske prosjektet lagt på is, da det viste seg at det var for lit marked å selge et russisk bygget fly i. Samtidig hadde også Airbus lansert sine planer for A380 til flyselskap i den vestlige verden, så estimatet på 300 solgte fly fra Sukhoi ble med en drøm.