Hangar.no
Foto: Airbus

2017: Charterselskapet som ble del av fem konkurser

Det startet som Balair i 1925. I 1931 ble selskapet slått sammen med Astra Aero og ble til Swissair. Så i 1953 gjenoppstod Balair for andre gang, med to Vickers VC1 og to DC-4. Gjennom de neste tiårene skulle både Caravelle, DC-9, DC-8, DC-10, Airbus A310, Boeing 757, Boeing 767 og MD-80 bli flytyper hos charterselskapet i Sveits.

I 1993 var økonomien dårlig og selskapet opphørte samtidig som det ble gjenoppstartet som charterselskapet ved ett oppkjøp fra CTA Airlines. i 1995 ble det erklært konkurs i selskapet.

I 1997 valgte Swissair å vekke selskapet til live på nytt, da under navnet Balair AG. Da Swissair gikk konkurs i 2001, ble Balair med i dragsuget, men etter konkursen valgte Migos å kjøpe restene og startet opp selskapet under nytt navn, Belair.

I 2007 kjøpte Air Berlin halvparten av Belair, og innen 2009 var selskapet heleid av det tyske lavkostselskapet. 15. januar 2017 ble det bestemt at charterselskapet skulle legges ned. 28. oktober samme år ble kontordørene låst for siste gang.

Balair DC-9 (Foto: Swissair)
To Balair CTA-fly på flyplassen i Zurich.

Andre nyheter

1993: Kapret russisk fly – Tvang det til Gardermoen

Hans Olav Nyborg

2000: Russland vil bygge A380/747 «lookalike»

Hans Olav Nyborg

1976: USA forbyr bruken av Concorde-flyene

Hans Olav Nyborg

Våre nettsider benytter cookies (informasjonskapsler) for å forbedre opplevelsen din av nettsidene ved at vi lærer mer om måten du bruker innholdet vårt på. Det kan f.eks. skje ved at en cookie «husker» innstillingene til neste gang, som visningsspråk på siden, og at sidene lastes raskere. Dette er standard internett-teknologi som de aller fleste nettsteder benytter. Ved å bruke nettsidene våre, samtykker du i at vi kan sette informasjonskapsler i din nettleser. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg personlig gjennom dette. OK Les mer