Foto: Airbus

Det startet som Balair i 1925. I 1931 ble selskapet slått sammen med Astra Aero og ble til Swissair. Så i 1953 gjenoppstod Balair for andre gang, med to Vickers VC1 og to DC-4. Gjennom de neste tiårene skulle både Caravelle, DC-9, DC-8, DC-10, Airbus A310, Boeing 757, Boeing 767 og MD-80 bli flytyper hos charterselskapet i Sveits.

I 1993 var økonomien dårlig og selskapet opphørte samtidig som det ble gjenoppstartet som charterselskapet ved ett oppkjøp fra CTA Airlines. i 1995 ble det erklært konkurs i selskapet.

I 1997 valgte Swissair å vekke selskapet til live på nytt, da under navnet Balair AG. Da Swissair gikk konkurs i 2001, ble Balair med i dragsuget, men etter konkursen valgte Migos å kjøpe restene og startet opp selskapet under nytt navn, Belair.

I 2007 kjøpte Air Berlin halvparten av Belair, og innen 2009 var selskapet heleid av det tyske lavkostselskapet. 15. januar 2017 ble det bestemt at charterselskapet skulle legges ned. 28. oktober samme år ble kontordørene låst for siste gang.

Balair DC-9 (Foto: Swissair)
To Balair CTA-fly på flyplassen i Zurich.

Hans Olav Nyborg har stått bak Hangar.no siden år 2000. Nettsiden har tatt for seg nyhetsbildet fra luftfart i både Norden og i det internasjonale markedet. Gjennom de siste 18 årene har fokus for bloggsiden ligget på hendelser og ulykker innen luftfarten. Nyborg har jobbet som journalist og fotograf innen TV, radio og avis siden 1988. E-post: hansolav@hangar.no