Hangar.no
  • Forsiden
  • Hendelser
  • 2018: Første halvår viser flere dødsulykker i luftfarten enn i fjor
Hendelser

2018: Første halvår viser flere dødsulykker i luftfarten enn i fjor

Mens antallet flyulykker med dødelig utfall de siste årene har blitt redusert kraftig, og 2017 ble ett av årene med færrest dødsfall i luftfarten, viser nå tall for første halvår av 2018 et tilbakesteg.

I perioden 1. januar 2017 til 1. juli samme år omkom i overkant av 200 personer i flyulykker inne både kommersiell sivil og militær luftfart. Så langt i 2018 er tallet 651 omkomne. Det viser tall fra nettstedet Aviation Safety Network som Hangar.no har hentet inn.

Mens det er innen militær luftfart at de store ulykkene har dominert dødsulykkene de siste fem årene, er det i år flere større ulykker i kommersiell sivil luftfart enn forgående år.

Den 29 januar i år kom en større ulykke hvor alle ombord omkom. Et Shaanxi Y8 fly fra det kinesiske luftforsvaret styrtet nær Zhengchang i Kina. Alle 12 ombord omkom. Kun 10 dager senere, 11 februar,  styrtet et russisk passasjerfly av typen Antonov 148 nær Moskva og alle 71 ombord omkom.

Det skulle så gå en ukes tid før neste ulykke skjedde. Da styrtet et ATR 72 fly i Iran og alle 66 ombord omkom.

Europeisk luftfart uten større ulykker

Mens europeisk luftfart har klart seg uten de større ulykkene de siste årene, er det Russland, Iran, Indonesia og Sør-Amerika som peker seg ut med ulykker hvor utfallet blir at alle ombord omkommer.

Twitter

Da et Boeing 737-800 fly fra det tyrkiske selskapet Pegasus  Airlines kjørte av rullebanen på flyplassen Trabzon i Tyrkia, overlevde alle 168 ombord. Omstendigheten rundt ulykken skal i følge tyrkiske havarietterforskere kunne ha medført flere dødsfall ettersom flyet havnet i en bratt skråning med 30 meter ned til havet og skarpe klipper.

Mye tyder på at alle ombord hadde flaks og englevakt da den våte rullebanen gjorde det umulig for pilotene å styre samt bremse flyet etter landing. Den ene av flyets to motorer løsnet fra flyet og falt ned i havet.

Sikten under landing var rundt 400 meter.

Et russisk Antonov 26 fly fra det russiske luftforsvaret styrtet i Syria 6 mars i år, alle 39 ombord omkom. 11 mars omkom alle 11 ombord da et Canadair CL-600 fly fra Basaran Air styrtet nær Shahr-e Kurd i Iran. Dagen etter omkom 51 av 71 ombord i et Dash 8 Q 400 fly fra US Bangla Airlines som styrtet under landing i Nepal.

I Algerie omkom 257 personer da et transportfly fra luftforsvaret i landet styrtet under avgang fra Boufarik. Flyet var av typen Ilyushin IL-76TD. Flyet hadde med seg militært personell og deres familiemedlemmer som skulle flyttes til Tindouf.

En person overlevde 

En av de større ulykkene innen kommersiell sivil luftfart skjedde 18 mai i år da et Boeing 737 fly fra selskapet Global Air styrtet under avgang fra flyplassen i Havanna på Cuba.  Kun en person av de 113 ombord overlevde da det nesten 40 år gamle Boeing 737-200 flyet styrtet to kilometer fra flyplassen.

Global Air

Det var opprinnelig tre passasjerer som overlevde flystyrten, men to av disse døde i ukene som fulgte. Havarikommisjonen på Cuba har klassifisert flyulykken som en styrt der piloten har mistet kontroll over flyet. Årsaken er fortsatt under etterforskning.

Det meksikanske selskapet som opererte flyvningen for Cubana har mistet sin lisens i etterkant. 

En av de siste ulykkene som har krevd flere menneskeliv i 2018 er flystyrten med et Cessna 208 Grand Caravan i Kenya tirsdag 5 juni. Alle ti ombord omkom da flyet fløy inn i en fjelltopp nær Njabini.

Omkom som eneste av 149

En hendelse som fikk et dødsfall var motorhavariet på et Southwest Airlines fly nær Philadelphia i USA 17 april i år. En ulykke som ikke skulle ha skjedd. Da en av motorene på det nær 20 år gamle flyet sviktet, ble motordeler slengt gjennom flyskroget og ett av vinduene i kabinen.

En av passasjeren omkom som følger av skadene etter å blitt truffet av motordeler som traff vedkommende.

 

 

Følg oss og lik oss:

Andre nyheter

Vil søke i isen på Grønland etter motordeler fra A380

Ryanair-fly mistet nesehjul på vei til København – Slitasje over tid var årsak

Egyptair-fly fikk problemer med landingshjulene i Beograd