Mens det 2017 ble registrert 59 dødsfall i forbindelse med flyulykker verden over, ble 2018 et dystert år sammenlignet med fjoråret.

I 2018 ble det registrert 555 personer som har omkommet i flyulykker verden over. Talle er kun for kommersielle flyvninger med passasjerfly. Tallene for 2018 og 2017 inkluderer ikke ulykker med militære fly eller private fly.

Antallet flyulykker innen sivil kommersiell luftfart var 16 i år, mot 14 i 2017. Forskjellen er at ulykkene i 2018 er større i form av at langt flere omkom i ulykkene enn året før.

Flest omkomne i en enkelt ulykke var i forbindelse med at et Boeing 737 MAX 8 fly fra selskapet Lion Air styrtet 29. oktober i år. 189 personer ombord i flyet døde da flyet styrtet i havet nær Tanjung Bungin i Indonesia. Flyet var kun få måneder gammelt og årsaken er ikke helt avklart når året nå runder av og vi snart skriver 2019.

Vrakdeler fra Lion Air 737 MAX hentet opp. Foto: Handout/AFF

En annen ulykke som var med på å dra tallene opp var da et Antonov AN-148 fly fra selskapet Saratov Airlines styrtet 11. februar i år nær Stepanoskoye i Russland. Alle 71 ombord omkom i ulykken. Russiske myndigheter har ikke avsluttet etterforskningen av denne ulykken, men mye tyder på at deler av flyets sensorer som registrerer flyets hastighet var dekket av is, noe som fikk flyets fartsmålere til å gi pilotene feil informasjon om hvor hvilken fart flyet hadde.

Saratov Airlines flystyrten i Russland – Foto: Russian Aviation Safety/Handout

Kun få dager senere 18. februar omkom 66 personer da et ATR 72 fly fra det iranske selskapet Iran Aseman Airlines styrtet nær Yasuj-flyplassen i Iran. Flyet skal ha truffet et fjellparti kort tid før det skulle lande på flyplassen. Trolig har tåke og dårlig sikt medført at pilotene ikke har sett fjellsiden som nærmet seg. Flyet skal ha vært for lavt i høyde på dette tidspunktet.

12. Mars skjedde nok en ulykke med et større antall omkomne. Et Dash 8 Q400 fly fra flyselskapet US-Bangla Airlines krasjlandet på flyplassen ved Katmandu i Nepal. 51 av de 71 ombord døde i ulykken. Landingen på flyplassen så ut til å gå som normalt, men plutselig skled flyet av rullebanen og endte opp et godt stykke utenfor rullebanen der det endte med at flyet kolliderte med terrenget og en brann oppstod raskt.

112 personer omkom da et Boeing 737-200 fly fra Global Air som opererte for Cubana Air styrtet 18. mai to kilometer fra flyplassen i Havanna på Cuba. Tre personer overlevde selve styrten men to av disse døde på sykehus i dagene som fulgte. Flyet som var bygget i 1979 var eid av det meksikanske selskapet Damojh Aerolíneas . Pilotene mistet kontrollen over flyet like etter avgang fra flyplassen. Dårlig vedlikehold var en av årsakene til ulykken.

Ulykker med militære fly

På statistikken over ulykker med militære fly er det spesielt ulykken med et Ilyushin IL-76 transportfly nær Boufarik i Algerie 11. april som setter sterkest spor etter seg. Hele 257 personer omkom da flyet styrtet kort tid etter avgang fra flybasen ved Boufarik. Ombord i flyet var det militærtpersonell samt deres familier som skulle flys til flyplassen ved Tindouf i Algerie.

Årsaken til ulykken er ikke offentliggjort.

En annen ulykke som ble tragisk, var da et Junkers 52 fly fra 1939 styrtet i et fjellparti i Sveits. Ombord var det et mannskap på tre personer, og 17 passasjerer som var på en omvisningstur med det eldre flyet. Ju-Air er et selskap som tilbyr rundflyvninger med denne flytypen som blant annet ble benyttet av Det Norsk Luftfartsselskap i Norge før oppstarten av SAS.

Går riktig vei tross høye tall

Til tross for at antall omkomne i flyulykker i 2018 ble på hele 555 personer, er statistikken for de siste 20 årene en god statistikk. Mens det for 20 år siden var et gjennomsnitt på 43 flyulykker i året med flere omkomne, har tallene de siste ti årene i stor grad hatt et gjennomsnitt på 20 ulykker i året.

Sist tallene var så høye som i 2018 var i 2014 da 692 personer omkom i 20 alvorlige flyulykker innen kommersielle flyvninger.

I 2015 var tallet sunket til 186, mens 2015 var 258 liv som gikk tapt i 17 ulykker.

Ikke siden 2005 har tallet på omkomne steget over 1000. Et gjennomsnitt som i stor grad preget 1980 og deler av 1990-tallet.

Ulykker med flere selskap bannlyst av EU

PÅ statistikken over uhell og ulykker med flyselskap i 2018, ligger fem selskap som alle er på svartelisten til EU og bannlyst fra å fly til og fra Europa.

Tara Air i Nepal, Makalu Air i samme land, Serve Air i Kongo og Iran Aseman Airlines er alle på svartelisten til EU. Iran Asman var selskapet med det mest alvorlige ulykken hvor 66 personer omkom.

Fortsatt er Indonesia, deler av det afrikanske kontinentet og Sør-Amerika områder der det skjer flest uhell og ulykker.

Europa utmerker seg i 2018 som ett av de tryggeste innen luftfarten, mens USA og Canada har bedret seg stort i forhold til bare noen år tilbake i tid.

ANNONSE
Forrige artikkelBoeing 777 mistet nesten all strøm ombord
Neste artikkelPiloter i finsk flyselskap nekter å jobbe overtid