Charterselskapet Thomas Cook Scandinavia har valgt å hente inn et reservefly for vintersesongen. Flyet som er leid inn fra selskapet Air Transat i Canada skal ikke fly fast på rutene til Thomas Cook, men skal være et reservefly i tilfelle ett av selskapets egne fly skulle få tekniske problemer.

Flyet er et Airbus A330-243 som ble levert til det kanadiske selskapet i april 1999. Gjennom de siste årene har flyet blitt leid ut på høsten til Garuda Indonesia, men er nå hos Thomas Cook Scandinavia.

I følge bilder fra Thomas Cokk skal det aktuelle innleide flyet ha registrering C-GITS, som er selskapets flåtefly nummer 102, et fly med en kjent fortid fra 2001. Da gjennomførte pilotene i flyet den til nå lengste glideflukt for et jetmotordrevet passasjerfly, med en vellykket etterfølgende nødlanding på Lajes Field på den azoriske øya Terceira. Det var en internasjonal flyvning den 24. august 2001 hvor flyet gikk tomt for drivstoff i luften og måtte foreta den til nå lengste glideflukten.

Ingen omkom og flyet lande uten problemer på øya.

 

Om forfatter

Relaterte artikler