Hangar.no
Ferdsriveren fra et Boeing 767-fly som styrtet i USA i februar 2019. Foto: NTSB

2019 kan by på nedgang i antall døde i luftfartsulykker – Men langt fra 2017-tallet

Mens året 2019 går mot slutten, kan luftfartsåret oppsummeres med hyggeligere tall hav angår antall døde i ulykker og hendelser så langt. Dersom det ikke skulle skje alvorlige hendelser som krever flere liv, vil 2019 gå inn i historiebøkene med langt hyggeligere tall enn i 2018.

Hangar.no har sett nærmere på antallet ulykker og hendelser som er registrert på verdensbasis fra 1. januar til 20. november i år. Ser vi på ulykker hvor det er kommersielle flyvninger innblandet, altså rene flyselskap med fly som tar mer enn 10 passasjerer, og fraktselskap er det totale antall tap av liv på 240 så langt.

737 MAX styrtet i mars måned Foto. Ethiopian Airlines

Ved utgangen av 2018 var dette tallet på 561 personer. Som i 2018 så er det en ulykke med et Boeing 737 MAX som drar opp tallene i 2019.

Ulykken der et MAX-fly fra selskapet Ethiopian Airlines styrtet, krevde 157 menneskeliv. Året før krevde ulykken med et MAX-fly fra Lion Air 189 liv. Begge ulykkene skyldes feil på flytypen og skulle aldri skjedd med så ny og oppdatert flytype.

Dersom vi i statistikken for 2019 tar med tallene for private fly i klassen Business jet og militære transportfly, er tallene per 20. november 2019 på 507 døde totalt. I 2018 var tallet på 561.

Langt unna 2017

Uansett om tallene skulle holde seg eller øke mot slutten av året, er det fortsatt lang unna 2015 og 2017. 2017 har blitt så langt året med tidenes laveste antall døde i luftfartsulykker da tallet endte på 59. 2015 ligger på en god annenplass med 186 døde.

Ser vi tilbake på en tiårsperioden var toppåret 2010 med 943 døde i ulykker. Det var det høyeste tallet siden midten av 1990-tallet.

Trenden er nedadgående hva angår dødsfall innen luftfarten. Det er i gjennomsnitt 418 som dør i flyulykker årlig ser vi på de siste fem årene.

Ser vi lengre tilbake til 1989 var tallet på døde 1345 i flyulykker, og gjennomsnittet på 1980-tallet lå på 900 døde per år.

Flere uhell men færre dødsfall og skader

En annen statistikk som er verdt å merke seg er at det er en økning i 2019 på antall uhell hvor fly har fått tekniske problemer, sklidd av en rullebane eller på andre måter havarert uten at det er gått liv tapt.

Etterhvert som flyene blir bedre og mer sikre er det samtidig også de klassiske flytypene som går igjen når det gjelder uhell. Boeing 737 og Airbus A320 er fortsatt flytypene med flest uhell og tekniske problemer i den vestlige verden.

Foto: Twitter

I deler av Asia og Afrika er det fortsatt en stor andel av hendelser som skjer med flytyper som Antonov, bygget under Sovjettiden. Sovjetiske og russiske flytyper topper statistikken med uhell i disse delene av verden. Dette er også ofte fly fra selskap som er svartelistet i Europa, eller i bruk til militær transport.

Flytyper som Boeing 787, Airbus A350, Airbus A380 og Airbus A220 har så langt ikke hatt ulykker hvor flyene eller menneskeliv har gått tapt.

Kilder:

NTSB, Aviation Safety Network, Statista, FAA, EASA

Andre nyheter

Pilotene glemte å ta ut landingshjulene

Hans Olav Nyborg

Ethiopian Dash 8 skled av rullebane

Hans Olav Nyborg

USA: Nødsklie falt ned i hage – Ble utløst og løsnet fra Boeing 767

Hans Olav Nyborg

Våre nettsider benytter cookies (informasjonskapsler) for å forbedre opplevelsen din av nettsidene ved at vi lærer mer om måten du bruker innholdet vårt på. Det kan f.eks. skje ved at en cookie «husker» innstillingene til neste gang, som visningsspråk på siden, og at sidene lastes raskere. Dette er standard internett-teknologi som de aller fleste nettsteder benytter. Ved å bruke nettsidene våre, samtykker du i at vi kan sette informasjonskapsler i din nettleser. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg personlig gjennom dette. OK Les mer