Det nye italienske flyselskapet ITA Airways som skulle få en frisk start og klare seg langt bedre enn forgjengeren Alitalia, har lagt frem resultatet for 2022. Det viser at selskapet har fått et underskudd på 500 millioner euro, rundt fem milliarder norske kroner i fjoråret.
Fjoråret var selskapets første hele driftsår etter lanseringen av det nye selskapet i oktober 2021.
Inntektene for selskapet var i året som gikk på 1,576 milliarder euro, hvor det fraktet 10,1 millioner passasjerer. EBITDA landet på minus 338 millioner euro og driftsunderskuddet var på 524 millioner euro.
I følge en pressemelding fra det italienske selskapet avsluttet det 2022 med 418 millioner euro på bok, mye takket være en statlig støtte på 400 millioner euro som ble gitt til flyselskapet i november 2022 på grunn av lav likviditet.
Nå advarer italienske politikere om at det haster med å få til et salg av selskapet til det tyske konsernet Lufthansa. Selskapet skal delprivatiseres og så langt er det forhandlingene mellom økonomi- og finansdepartementet i Italia og Lufthansa, som har pågått i noen måneder nå, som forventes å bli avsluttet i løpet av de kommende ukene som holder avtalen tilbake.
Lufthansa skal kjøpe rundt 40 prosent av ITA Airways for rundt 300 millioner euro, med opsjon for å kunne kjøpe ut hele selskapet i løpet av en avtalt periode.
For italienske myndigheter har forgjengeren Alitalia nå blitt bedt av EU om å tilbakebetale rundt 400 millioner euro som selskapet mottok som statsstøtte i 2019. EU-kommisjonen har avgjort at det statlige lånet fra Italia inkludert et lån på 900 millioner euro gitt i 2017 er ulovlige.