Connect with us
Foto: SAS/Øyvind Hjerpseth / Chris Hall

Flyhistorikk

25 år siden brannen i SAS-flyet SE-DIB – Nå skal flyet skrotes helt

Året var 1993, den 24. november tok det full fyr i et av MD-87 flyene til SAS. Flyet hadde nettopp landet på København Lufthavn, Kastrup da røyk begynte å sive inn i kabinen. Alle passasjerer og mannskap ble evakuert ut av flyet uten skader eller dramatikk.

Da brannmannskapene på Kastrup rykket inn for å slukke brannen måtte de fylle hele flyet innvendig med skum. Først da ble det som var en ulmebrann og hadde utviklet seg, til en brann med høy temperatur, slukket helt.

SE-DIB i hangar 2 på Kastrup, 1993. Foto: Via SAS

Det som skulle møte teknikere og mekanikere fra SAS inne i flyet var nærmest et lite sjokk. Store deler bakerst i flyet var ødelagt av brann. Seter, paneler og tak hadde smeltet sammen i en røre. Det var også blitt et hull i taket på flyet der brannen hadde spist seg gjennom.

Mange i SAS hadde fraskrevet seg flyet da nyheten om brannen kom. Dette skulle vise seg å bli en av de mest unike oppbyggingene av et fly  et flyselskapet noen gang har gjennomført. SAS bestemte seg nemlig i samråd med sitt tekniske personale at flyet skulle bygges opp igjen.

Flyet ble levert til SAS nytt i oktober 1988. «Varin Viking»-SE-DIB- ble i løpet av ni måneder og tre dager bygget opp nesten fra grunnen av. Lørdag 27. august 1994 var det tilbake i trafikk. Flyet ble i 2006 operert av Spanair som EC-JYD frem til SAS tok det tilbake i 2009. I oktober 2011 ble flyet solgt som delefly til selskapet Sunrise Asset Management som eies av Allegiant Air.

I 2013 ble flyet strippet for nært sagt alt av deler: motorer, vinduer, inventar, deksler og mye annet teknisk utstyr fra cockpiten. I følge tips Hangar.no har mottatt er flyet nå i ferd med å stå for tur til å hugges helt opp. Vi bestemte oss derfor å se nærmere på hendelsen med flyet og det utrolige arbeidet SAS la ned i å få det tilbake på vingene.

Hvem skulle gjøre jobben?

Det første SAS måtte avgjøre er hvem som skulle utføre oppbyggingen av flyet. Et tilbud fra produsenten av flyet, Douglas ble innhentet, men det skulle vise seg at ansatte i SAS mente de kunne gjøre dette billigere selv.

Foran de som tok fatt på arbeidet sto et fly med delvis utbrent kabin, hull i skroget og minst 15.000-20.000 man hours på flyet. Et svangerskap på ni måneder skulle vise seg å by på en rekke utfordringer som ga godt resultat i andre enden.

Jobben gikk ikke ut på å skulle reparere et fly, men å bygge opp igjen et fly og da spesielt kabinen. Samtlige kabler som gikk i tak, vegger og gul ble ved bakre toalett klippet rett av, flere nye kilometer med kabler måtte legges. Vinduer fra vingene på flyene og hele veien bako ble sammen med vegger, tak og plater ble bygget opp på nytt, med nytt materiale. Skroget fikk kuttet en stor del av taket, som deretter ble erstattet av nye plater. 

Jobben ble langt større enn det de ansatte i SAS hadde sett for seg, for i utgangspunktet hadde de bare et tomt skall å jobbe ut i fra, så kom tegninger, og kontakt med produsenten godt til nytte.

Slik så hullet i flyskroget ut – Foto: Via SAS

Slo Douglas på pris

Totalprisen på hele gjenoppbyggingen av SE-DIB ble på rundt 44 millioner kroner, hvor halvparten av beløpet var for materialer som måtte til for å få flyet opp igjen. Prislappen som hele jobben endte på lå nær 15 millioner kroner under det Douglas hadde gitt tilbud på i sitt anbud.

Arbeidet var en bragd som sjelden hadde blitt sett utført med et fly. Havarikommisjonen skrev i sin rapport etter brannen at hele flyets interiør, inkludert cockpiten er dekket av lag med sot og tørket brannskum etter slukningen. Store deler av flyets seter, tepper og gulv er gjennombløtt av skummet som ble sprutet inn av barnvesenet. Det sier litt om det som møtte de som skulle jobbe med å få flyet tilbake i stand. 

Listen over noe av det som måtte repareres i interiøret var;

-Fjerne seter fra rad 1 til rad 20, bytte ut setetrekk og skumgummi i samtlige
-Helt nye seter må inn på rad 21 til rad 23
-Takpaneler må byttes ut i hele flyet med nye
-Sidevegg-panaler må vaskes, sjekkes for røyklukt, eventuelt byttes ut frem til rad 20, nye paneler videre bakover
-Hattehyller over setene – må byttes helt ut inkludert PSU-paneler
-Skap bakerst i flyet må erstattes
-Galley bakerst må byttes helt ut
-Isolasjon i veggene må byttes helt ut
-Alle gulvpaneler må gjennom røntgeninspeksjon – mange plater må byttes ut 
-Alt av kabinen og cockpiten må vaskes grundig ned

Før dette kunne skje måtte flyet strippes for absolutt alt interiør, og teknisk.

Flyet ble ferdig i august 1994 og gjennomførte en tre timer lang testflight før det ble godkjent av myndighetene. Pilotene som testfløy maskinen hadde kun satt igjen en merknad: «Bedre enn nytt fra fabrikken».

I en ørken i Arizona

SE-DIB, senere N539PT har siden oktober 2011 stått lagret på Kingman Airport i Arizona i USA. En flyplass i en ørken hvor mange av flyene kommer for å få sin siste hvile, og for å ende opp som enten delefly eller bli skrotet.

De siste årene har flere og flere deler blitt avmontert flyet. Nå er tiden kommet til at selve skroget også skal skrotes. Arbeidet med å bygge opp flyet var aldri forgjeves, men det må være noe trist for alle de som bidro til flyets oppbygging, å se at det nå er på vei helt bort.

Vi har fått låne følgende bilder av fotograf Chris Hall (Du finner hans flotte bilder på Flickr her):

November 2014 – Foto: Chris Hall

Foto: Chris Hall

Bilder fra arbeidet i 1993/1994 – Foto: Øyvind Hjerpseth, SAS (Via SAS Museet, Gardermoen)

Bakerste del av kabinen var neste ugjenkjennelig – Foto via SAS

Brannen hadde tatt godt tak i interiøret i MD-flyet.

Fra kabinen etter brannen.

Ikke mye annet enn skjelettet av flyet igjen når alt var fjernet

Nye hudplater måtte monteres over hullet i flyskroget.

Det ferdige resultatet ni måneder senere

Det ferdige resultatet ni måneder etter

 

 

Flere nyheter

Flyhistorikk

Advertisement

FLERE FRA Flyhistorikk