Foto: Airbus

Søndag 30. juni var det 25 år siden den europeiske flyprodusenten Airbus ble rammet av en dødsulykke med ett av sine helt nye testfly av typen Airbus A330-300.

Flytypen var under sertifisering og på denne dag for 30 år siden skulle syv personer gjennomføre en test av flytypens helt nye autopilot-system. Det skulle bli en katastrofe for dem og deres etterlatte.

På dagen 30. juni 1994 startet alt som normalt og mannskapet tok av mes testflyet som var registrert F- WWHK. Det skulle gjennomføres en rekke landinger og avganger fra flyplassen i Toulouse i Frankrike.

Hovedtesten skulle bli å aktivere autopilotsystemet like etter en landing på rullebanen, og avgang som ble satt i gang så fort hjulene traff asfalten på rullebanen. Det skulle vise seg at autopilotsystemet ikke fungerte slik utviklere av Airbus A330 hadde sett for seg. Ettersom kapteinen ble opptatt med å utføre testen av autopilotsystemet, var det opp til hans kollega og ha kontrollen på flyets bevegelser.

Under avgangen fra rullebanen ville ikke autopiloten aktiveres slik pilotene og teknikere i flyet hadde sett for seg. I cockpiten ble det under avgangen derfor mye kaos og lite kontroll på hva de to pilotene foretok seg, uten å være koordinert med hverandre.

Da autopilotsystemet endelig ble aktivert riktig hadde pilotenes uoppmerksomhet på selve flyvningen ført flyet inn i en bevegelse hvor det hadde lagt seg over mot den ene siden.

Pilotene klarte ikke å rette opp flyet før det rullet over og stupte i bakken.

Dette ble den første Airbus A330-300 ulykken med flytypen, allerede under testprosessen for flytypen. Siden denne gang har kun fire fly av flytypen hatt totalhavari. Det er totalt 11 Airbus A330 av både 200 og 300 tyupen som har havarert ut fra nær 1500 fly som er bygget totalt.

Alle syv som befant seg i testflyet omkom i ulykken.

Kilder: Aviation Safety Network

ANNONSE
Forrige artikkel30 år siden Boeing 737-500 fløy for første gang
Neste artikkelSkal etterforske om Boeing har slurvet i Dreamliner-produksjonen