Andre juledag fikk flyselskapet Qatar Airways levert fire Boeing 787-9 Dreamlinere. De fire flyene ble fløyet fra Seattle i USA og hele veien til Doha i Qatar. Så to dager senere, i dag lørdag, har de samme fire flyene fløyet tilbake til USA, med Victorville som destinasjon.
Dette er de fire første Dreamlinere i versjon ni som selskapet la inn en bestilling på i 2016, og som er kraftig forsinket i leveransen. Totalt har selskapet 30 slike fly av denne versjonen i bestilling.
Spørsmålet blir derfor, hvorfor flyr de fire Dreamlinerene fra USA til Doha, for så å returnere til en ørken i USA to dager senere?
Nettstedet Aviation24 i Belgia som først omtale saken, skriver at dette trolig har med de store forsinkelsene rundt selskapets nye Qsuite-seter som skulle ha blitt installert i kabinen å gjøre. Så sent som i starten av november ble det kjent at de nye setene som er nærmest under produksjon og testing ikke hadde blitt klare for leveranse.
Qatar Airways har valgt å skulle utstyre alle sine Boeing 787-9 og Airbus A350-1000 med de nye setene, som hver og en er en liten minisuite for passasjeren.
Selskapet har selvsagt ikke opplyst hvorfor fire Dreamlinere flys tomme fra USA til Doha, og så tilbake tomme til USA med bare mannskap ombord. Men dette kan også henge sammen med at Boeing nå har måtte få levert flyene før året skifter, slik at kunden har akseptert og hentet ut sine nye fly, og selskapet kan avslutte året med flere leveranser som pynter på de ellers så triste tallene for Boeing i 2019.
YTTERLIGERE TRE DREAMLINERE PÅ VEI
Så kommer spørmålet om de neste Boeing 787-9 flyene. For mens Qatar Airways fikk levert de fire flyene 26. desember, fulgte det også på med ytterligere tre fly 27. desember. Vil også disse tre flyene returnere til USA og Victorville i morgen søndag 29. desember?
De fire første flyene som ble levert har registrering A7-BHA, A7-BHB, A7-BHD, og A7-BHE, mens de tre neste som nå er på vei er A7-BHC, A7-BHF og A7-BHG.
Qatar Airways har nå fått levert samtlige Boeing 787-8 og har i dag 37 av disse i sin flåte. Opprinnelig var planen at selskapet skulle ha 60 slike fly av versjon 8. I en pressemelding fra 2007 ble det lagt frem at selskapet skulle ha 30 fly levert med 30 i opsjon.
Det betyr at selskapet har hentet ut minst syv slike fly i opsjon gjennom de siste årene.
Til flåten med Boeing 787-9 har Qatar Airways inngått avtale med GE Aviation om kjøp av 60 motorer av typen GEnx. Samme motortypen som i dag benyttest av selskapet på 787-8.