Hangar.no
Flyhistorikk

30 år siden Mulhouse-ulykken – Første A320 styrtet to uker etter levering

Denne uken er det 30 år siden ulykken ved Mulhouse i Frankrike, der det første Airbus A320 forulykket. Men kabinen fullt av pressefolk, representanter for Air France og familiemedlemmer av ansatte skulle få oppleve en flytur med den nye flytypen Airbus A320.

Air France hadde på dette tidspunktet kun fått levert tre slike fly på kort tid. Som første flyselskap med denne flytypen i Frankrike skulle flyturen vise pressen hva flyet var og hvordan det kunne oppleves å fly det. Flyturen skulle starte på Mulhouse flyplass i Basel, etter en pressekonferanse. Under flyturen skulle de to pilotene ta flyet ned for en overflygning av Habsheim Aerodrome, hvor et flystevne var i full gang.

Her gikk det galt i juni 1988. Foto: Youtube

Dette var for å vise pressen ombord en litt annerledes utsikt fra flyet, samt de på flystevne fikk se den nye flytypen A320. Det var da det gikk galt. Pilotene valgte å ta en rask vei ned mot den lille flystripen i skogen ved Habsheim, hjulene på flyet ble felt ut og i lav høyde gjennomførte mannskapet en overflygning av den korte flystripen. Så kom overraskelsen for pilotene, i andre enden av flystripen var det en skog med høye trær. En skog de ikke var forberedt på. Kun 14 meter over bakken forsøker kapteinen å få nesepartiet på flyet opp raskt og gir full gass på motorene.

Det hjalp lite ettersom flyet hadde gått i modus for å lande. Sekunder senere forsvinner Airbus A320 flyet inn i skogen, den ene vingen rives av og flyet detter ned midt inne i skogen med nesten hele flykroppen intakt. Men så tar drivstoffet fyr og innen få minutter er hele flyet i full fyr.

Av de 136 ombord klarer utrolig nok nesten alle å komme seg ut av flyet. Kun tre personer brenner inne i flyet. En gutt som var avhengig av rullestol, en liten jente som ble klemt under ryggen på setet sitt og en kvinne som egentlig hadde kommet seg ut av flyet, men gikk inn igjen for å lete etter den vesle jenta.

Begge pilotene overlevde ulykken. I løpet av 15 minutter var mesteparten av flyet slukt av flammer, kun halepartiet sto igjen på bakken midt inne i skogen.

Havarikommisjonens rapport 

Den franske havarikommisjonen BEA fant raskt ut hva som hadde vært medvirkende årsak til ulykken. Det første var at pilotene ikke var kjent med stedet de skulle fly over. De fikk kart og flyplanen kun timer før flyturen. Ingen av dem var klar over skogen som lå ved enden av rullebanen.

Ingen av dem hadde lang erfaring med å fly Airbus A320 som var et helt nytt fly i 1988.  Da flyet var nede på 14 meters høyde var motoren i et modus som indikerte på at flyet skulle lande. Da kapteinen ga full gass brukte de nye CFM56-5 motoren flere sekunder på å få full kraft igjen. Sekunder pilotene ikke hadde før skogen plutselig lå foran dem.

Flyselskapet og pilotene fikk kritikk for å ha tatt flyet lavere ned enn høyden på trær og hus nær flystripen. Pilotene hadde for lav hastighet på flyet under overflygningen, og pilotene reagerte for sakte i forhold til den faren som flyet ble utsatt for.

Etter ulykken ble det innført et forbud mot å ha med seg passasjerer og personer i kabinen på demonstrasjonsturer med kommersielle fly som i dette tilfellet. 

Det har etter ulykken kommet påstander om at både Airbus og Air France forfalsket innholdet på flyets ferdskriver, som skal ha manglet rundt fire minutter av opptaket rundt ulykkestidspunktet. Pilotene har også stått hardt på kravene om at når de ga full gass, så skjedde det ingenting. De mener at dersom alt hadde fungert som det skulle med flyet hadde de fått full gass og klart seg over tretoppene.

Ulykken var nesten en katastrofe for produsenten Airbus, som måtte jobbe hardt for å overbevise kundene om at flytypen var helt trygg.

Flyets lavtflyvning og styrt inne i skogen ble filmet av to amatørfotografer som var til stede på flystevnet.

 

 

 

Følg oss og lik oss:

Andre nyheter

Her står et av de tidligere DC-8 flyene til SAS og råtner bort

30 år siden Torghatten-ulykken

Steffen Sundt

30 år siden Iran Air 655