Wikipedia

Den 26. mai i år var det 30 år siden nyheten kom om at et Boeing 767-300ER fra selskapet Lauda Air var forsvunnet. Først gikk nyhetene ut på at flyet var forsvunnet i havet utenfor Thailand, men så kom meldingen om at Boeing-maskinen med 223 personer ombord hadde styrtet i en skog nær Phu Toey i Thailand.

Rute 004 skulle fra Hong Kong til Wien, men hadde en mellomstopp i Bangkok på veien. Ved 23-tiden 26. may tok flyet av fra rullebanen i Bangkok med kurs for Europa og Wien.

Pilotene oppdaget at det var en feil med flyets thrust-reverser i den ene motoren. I cockpiten fikk piloten opp feilmeldinger om at systemet ikke fungerte som det skulle. Opptakene fra flyets taleregistrator avslører at pilotene snakker om at systemet blir aktivert og deaktiver hele tiden.

15 minutter etter dette blir det høy aktivitet i cockpiten. Kapteinen uttaler at reverser på den ene motoren er aktivert igjen, så vider flyets ferdskriver at motoren det er snakk om bremses opp og det høres skarpe metallignende lyder samt noe som rister voldsomt. Kort tid etter dette mister flyet løfteevnen og setiler og begynner å falle nedover mot bakken i et slags roterende mønster, og delvis opp ned.

På opptaket høres lyder av halepartiet på flyet løsner fra skroget, og det høres skrik fra de som er ombord. Kort tid senere krasjer flyet i skogsområdet.

Thailandske redningsmannskaper finner ingen overlevende. Alle omkom. I forbindelse med etterforskningen av ulykken klarte ikke den thailandske havarikommisjonen å avdekke hvorfor den ene motorens thrust-reverser hadde blitt aktivert og deaktivert gjentatte ganger. Heller ikke hva som til slutt gjorde at den ble aktivert, men trolig ikke lot seg deaktivere.

Ut i fra vrakdelene som ble funnet på ulykkesstedet tyder mye på at den ene vingen, halepartiet og cockpitseksjonen løsnet fra flyet mens det var i luften og på vei ned mot bakken.

Ulykken ble til en stor sorg for Niki Lauda, verdenskjent racerbilsjåfør som eide flyselskapet. Til tross for mange forsøk klarte han aldri å få østeriske eller thailandske myndigheter til å gå så dypt inn i saken at årsaken til ulykken ble helt avklart.

ANNONSE
Forrige artikkelEU skal etterforske oppkjøpet av Air Europa
Neste artikkelMünchen lufthavn starter test av førerløse biler