Hangar.no
Foto: Hangar.no
Flyhistorikk Norge

30 år siden Torghatten-ulykken

Fredag 6. mai 1988 klokka 20:30 kolliderte et Widerøe-fly med 33 passasjerer og 3 besetningsmedlemmer med fjellet Torghatten like ved Brønnøysund. Hangar.no ser tilbake på hendelsen drøye 30 år etter. Samtidig er en ny dokumentar om ulykken sendt på NRK.

Flyet, LN-WFN, var en Dash 7-maskin fra Widerøe. Flyet hadde sin første flight i 1980, og hadde totalt nesten 17.000 timer i lufta. Denne kvelden skulle LN-WFN fly rute WF710 fra Trondheim Lufthavn Værnes, via Namsos, Brønnøysund og Sandnessjøen, til Bodø. Flyet landet aldri i Brønnøysund.

Fulgte ikke prosedyre

Statens Havarikommisjon for Transport la i august 1989 frem rapporten om ulykken. Rapporten forteller at noen teknisk svikt i flyets systemer ikke kunne være årsaken til ulykken, da kommisjonen ikke kunne finne tegn på at noe var feil med flyet. Det var likevel et faktum at nedstigningen til Brønnøysund ble startet for tidlig, og flyet kom ikke høyt nok inn over Torghatten, og traff derfor fjellet. Værforholdene skal heller ikke ha vært dårlige nok til å påvirke måten pilotene navigerte på.

Av kontrolltårnet i Brønnøysund fikk besetningen siste værdata og avstand til flyplassen kommunisert på radio. Det ble også bekreftet at flygeleder på vakt i tårnet denne kvelden ga ut riktig avstandsmåling til pilotene.

Kommisjonen skriver om pilotenes adferd på ulykkesflighten:

«…Navigeringen av fartøyet ble dermed ikke fulgt opp og tilfredsstillende gjennomført.»

Mobiltelefoner?

På et tidspunkt var det knyttet usikkerhet til om to mobiltelefoner som var ombord i flyet kunne ha påvirket på flyets systemer. Havarikommisjonen kjente ikke til disse mobiltelefonene da hovedrapporten ble utarbeidet i 1988-89, derfor ble en tilleggsrapport utarbeidet i ettertid, men kommisjonen avkreftet at mobiltelefonene kan ha påvirket flyvningen.

Havarikommisjonen konkluderte med at det kunne være små avvik i samarbeidet mellom styrmann og fartøysjef denne kvelden. De kom godt overens, og skal ha vært dyktige i sine jobber, men basert på opptak fra taleregistratoren som ble funnet på havaristedet, pekte kommisjonen på enkelte tegn på mangelfull kommunikasjon mellom pilotene. Holdningen til prosedyrer og kommunikasjon seg i mellom kan trolig også til dels ha blitt påvirket av at en passasjer var tatt med inn og satt på klappsete i cockpit under turen.

Den nye dokumentaren er tilgjengelig på NRK TV, der også ansatte og pårørende forteller sine historier.

Følg oss og lik oss:

Andre nyheter

Nå skal du kunne gifte deg på Oslo Lufthavn

Faktisk.no: Elektronisk utstyr kan påvirke flyets systemer

Hans Olav Nyborg

United Airlines med 787 til Europa neste sommer