Connect with us

Flyhistorikk

50 år siden X-15 begynte å smelte da det fløy fire ganger så fort som Concorden!

Foto: NASA

Det var den 3. oktober i 1967 at Major Pete Knight med flytypen X-15A-2 gjennomførte en flyvning som gikk i Mach 6.72 på den høyeste farten, til sammenligning fløy Concordeflyene på Mach 2, altså to ganger lydens hastighet, 2.172 kilometer i timen.

Knight fikk det spesielle flyet opp i en fart tilsvarende 8.575 kilometer i timen. X-flyet er betegnet som et supersonisk fly med rakettmotor og som drives på flytende drivstoff tilpasset raketter og flyvning i atmosfæren.

NASA og det amerikanske forsvaret ønsket informasjon om flyvning i atmosfæren og derfor ble det bygget tilsammen tre slike X-15-fly. Testene skulle vise seg å være verdifulle for utviklingen av romfergene som ble benyttet fra 1970-tallet og ut på 2000-tallet.

For å få flyet ut på den historiske flyturen måtte det fraktes opp mot atmosfæren montert under en modifisert B-52, gitt kallenavnet The Mothership. 60 sekunder etter at NASA slapp X-15 fra sitt feste oppnådde flyet Mach-2, innen de neste 180 sekundene var farten oppe i Mach-6.72.

Etter at flyet hadde landet og Pete Knight fikk ta seg en runde rundt flyet så han hvor store deler av flyet som hadde begynt å smelte under den raske flyturen. Flere steder var det blitt brent hull i skroget, antenner hadde begynt å smelte og noen steder var det blitt borte muttere og plater som bare hadde smeltet bort.

Stålet som flyet ble bygget i, Inconel-X, skulle etter oppskriften tåle 2200F , 1204 grader celsius.

Det historiske flyet fløy kun denne ene turen, i dag står flyet utstilt på United States Air Force Museum, Wright-Patterson AFB, i Ohio.

Neil Armstrong foran X-15 – Foto: NASA

X-15A-2 under B-52 flyet

En av UHF-antennene begynte å smelte under flyturen. NASA

FLERE FRA Flyhistorikk