Foto: Hans Olav Nyborg

 I desember reiste 52 400 passasjerer med Flyr. Det er en nedgang på 5100 passasjerer fra november måned.

Flyr hadde i snitt mellom 4 og 5 fly i trafikk i desember. I løpet av 2022 fikk selskapet 1,6 millioner passasjerer som reiste med flyene.

– Dette er selskapets første fulle år i drift, der første delen av året var preget av pandemi-nedstengninger og sommeren med god etterspørsel og mange fulle fly. Fra høsten ble reiselysten påvirket av inflasjon og lavere kjøpekraft. På den positive siden opplever vi god respons på nyttårssalget, og det gjør at vi er optimistiske med tanke på våren og sommeren, sier administrerende direktør Brede Huser i Flyr.

Fyllingsgraden i 2022 var på 74 prosent, mens den endte på 73 prosent i desember.

I følge en pressemelding skriver selskapet at det fremover skal på årsbasis levere en fyllingsgrad på mellom 80 og 90 prosent, og det betyr at selskapet vil ligge på 70-tallet i lavsesong og over 90 prosent i høysesong.  

Flyselskapet jobber fortsatt med å få inn mer kapital og har sikret seg 250 millioner i første steg av planen om å få inn mer penger.

-Vi har mange som heier på oss, både av våre gjester og samarbeidspartnere og vi skal vise at selskapet har kommet for å bli, slik at norske forbrukere og næringsliv har et alternativ som sikrer kombinasjonen av gode priser og et godt produkt, sier Huser.

I desember operert selskapet 99 prosent av de planlagte flyvningene, mens punktligheten generelt kun var på 51 prosent. På Oslo lufthavn oppnådde selskapet en punktlighet på 71 prosent.

I pressemeldingen heter det at 85 prosent av selskapets fly ankom mindre enn en time forsinket. Flyr operert 16 destinasjoner i desember.

ANNONSE
Forrige artikkelPassasjerene kastet seg på gulvet – fly skutt på
Neste artikkelNorske F-35 flyr nye runder som luftpoliti på Island