-Jeg skjønner ikke hvorfor jeg må betale for å lese nyheter på Hangar.no?
Jeg har lest Hangar.no i alle år men nå må jeg betale, hvorfor?
-Det var takk for meg, når dere skal ha betalt!

Kjenner du igjen setningene? Hangar.no har levert nyheter fra luftfarten siden år 2000, og i nesten 20 år har tjenesten vært gratis. Så hvorfor er det så mange artikler som er plusset og som det kreves betaling for nå?

Ansv. red. Hans Olav Nyborg

Veldig godt spørsmål, og vi har full forståelse for at det både kan irritere faste og trofaste lesere, og at det er flere som ikke skjønner hvorfor det skal betales for tilgang.

La oss gå rett på med en gang. Hver gang du leser en åpen og gratis sak på Hangar.no, så er det Hangar.no som betaler denne for deg. Du får altså denne helt gratis, men som sagt ikke noe er gratis, noen betaler for serverleien, båndbredden, trafikken, tiden som er gått til å skrive, undersøke sjekke og få kommentarer etc.

Det er dårlig business for oss, veldig bra for deg. Men hva om du heller velger å betale for artikkelen, ved 12 måneder til 550,- så betaler du altså 1,50 per dag! Da bidrar du til at vi kan bruke mer tid på å undersøke sakene, lete mer i postlister tilsyn, departementer, hente ut dokumenter, bearbeide disse, få frem nyheter kanskje ingen andre har.

Er ikke det verdt 1,50,- per dag?

Betalingsmur

I dag er det betalingsmur på de aller fleste nettaviser, også de avisene som er rettet mot fagområder og spesielle temaer fra medier til elbil, lastebil og data. Det er selvsagt flere årsaker til at det er innført betalingsmur, men først og fremst er det snakk om at det koster å lage nettavis, det koster tid, arbeidstimer, det koster å leie serverplass, holde programvare oppdatert og det koster å drive undersøkende journalistikk, ikke minst søke rundt i postlister hos departement og tilsyn, flyselskap og offentlige departement.

Det koster å bruke tid på å søke etter nyheter, kontakte kilder, kontakte selskap, få bekreftelser, kommentarer, bilder og informasjon.

Hangar.no skulle være gratis for alle, for vi hadde annonseinntekter som skulle redde oss. Men slik ble det ikke. Annonseinntektene sviktet i tråd med at annonsørene valgte bort nettsider, til fordel for sosiale medier. Dermed sto vi tilbake med kostander, men ingen inntekter. Det sier seg selv at det holder ikke i lengden.

Vi måtte innføre betaling for å kunne gi våre lesere fortsatt et godt produkt.

Vår ambisjon er å levere et godt produkt du ønsker å betale for å lese. På sikt, helt uten de annonsene vi i dag har, som generelt gir smått med inntekter.

Overveldende respons

Vi lanserte betalingsmur og brukerbetaling før påske i 2021. I starten var det liten respons på bestillinger av abonnement, men en rekke henvendelser på e-post og telefon om at dette var uønsket.

Etter påske og frem mot sommeren skulle det begynne å bevege seg med bestillinger av abonnement, i tråd med at flere og flere artikler ble plusset. Når vi nå går inn i desember 2021, kan vi med stor glede registrere at det blir stadig flere abonnenter for hver dag som går.

Ved årsskiftet 21/22 vil vi ha passert antallet abonnenter vi hadde håpet på innen sommeren 2022, noe som er ganske unikt for en nettside som er et nisjeprodukt og som omtaler et tema som nok ikke interesserer alle. Nå er vi ikke mest opptatt av at antallet abonnenter skal stige til flere tusen, men for oss er målet at hver og en som har valgt å kjøpe abonnement, skal føle at det er en verdi som kommer tilbake i form av innhold som interesserer og engasjerer.

Hele nettstedet skal ikke være forbeholdt våre abonnenter, eller medlemmer som vi kaller det selv. Det skal være gratis innhold også for de som måtte ønske å ikke betale for innhold. Men det vil alltid bli plusset når det er innhold som krever de nevnte oppgaver i form av produksjon, undersøkelser, kilde osv.

Abonnement for ansatte i luftfarten

Vi vil alltid ha en lav pris for de som er ansatt innen luftfarten. Dette er våre primære lesere og de som har lest oss gjennom alle år. Men vi skal også ha lavere pris for studenter, pensjonerte luftfartsansatte, og ha gode tilbud på abonnement ved høytider, kampanjer for alle og fullpris skal være lavere enn konkurrerende medier.

Vi håper du er overbevist om at du vil prøve et abonnement hos oss, holde deg oppdatert og vite at akkurat du bidrar til at vi hver eneste dag jobber med å bli bedre!

Det er gjerne den viktigste, mest ressurskrevende journalistikken som selger. Slik blir brukerbetaling også et incentiv til å lage bedre journalistikk. Og dit har vi også lyst til å komme.

Så blir det opp til oss å bevise at dette er verdt å bli med videre for.

Sjekk våre abonnementstilbud her!