23.7 C
Oslo
08/08/20
Hangar.no
Bilde: BA

600 kan miste jobben etter at flaggskipet forsvinner

Det ble kjent i en tidligere artikkel til Hangar.no at British Airways setter hele 747-400 flåten sin på bakken, dermed ender over 50 år med flytypen 747 i drift hos selskapet. Sammen med en tidlig pensjonering av selskapets flaggskip fryktes det nå for at 600 av selskapets piloter mister jobben.

Pilotene som frykter for jobben er type rated til 747 varianten. Det var originalt tiltenkt at selskapets flåte av jumbojeter skulle bli delvis faset ut og erstattet innen 2024. Pilotene ville derav fått en gradvis overgang til nye flytyper som skulle erstatte flaggskipet, blant annet Boeing 777X, Boeing 787 og Airbus A350-1000.

Totalt 31 747 setter kursen for skraping, noe som representerer hele 10% av den totale flåten til British airways. I en analyse gjort av BBC heter det at «747 maskinene er en luksus BA ikke lenger har råd til.» Nye, mer moderne og Co2 effektive fly har inntatt flåten, og på mange måter har BA holdt fast på den populære og kjære «queen of the skies» så lenge som mulig. BA var inntil i dag den største operatøren av passasjer varianten.

Jumbojeten sluker ikke bare drivstoff, i tillegg kommer landings-avgifter som er høyere for flytypen. Dette skyldes miljø-tariffer som ligger på rundt 40 000 NOK, i tillegg til allerede 90 000 NOK det koster for maskinen å lande.

I et brev til de ansatte som skal ha bli lekket og delt av Daily mail, meddeler British airways nyhetene med sine ansatte og sier at «Langdistanse reise vil ta år for å hente seg opp, og vi ser ikke at vi vil nå 2019 etterspørsel og passasjertall før tidligst slutten av 2023. Derfor har vi besluttet og permanent sette hele vår 747 flåte på bakken»

Får en verdig erstatter

2019 så Boeing en ny ordre fra British airways, med en bestilling på 18 nye 777-9 maskiner, med en videre opsjon på ytterligere 24 fly. En god erstatter for 747, og økonomisk smart da den oppfyller like kapasitet og rekkevidde. Sammen med dette er maskinen ikke bare billigere i drift, da den har en lavere kostnad per sete per kilometer, men er også oppdatert med teknologier for det 2000 århundre.

Det er forventet at British airways mottar den første av 18 777-9 en gang i løpet av 2022.

Bilde: The Boeing Company

https://www.bbc.com/news/business-53426886 https://www.dailymail.co.uk/news/article-8531777/End-BA-jumbo-jets-British-Airways-scraps-ENTIRE-FLEET-iconic-747-planes.html
Why The Boeing 777X Is The Perfect 747 Replacement

Andre nyheter

Air Serbia tilbake etter 12 år

Sebastian Ellefsen Burmo

Covid-19 siste offer

Marcus Theo Strømsnes

Charterselskapene sender nordmenn via Sverige med fly – rammes av karantene

Hans Olav Nyborg

Våre nettsider benytter cookies (informasjonskapsler) for å forbedre opplevelsen din av nettsidene ved at vi lærer mer om måten du bruker innholdet vårt på. Det kan f.eks. skje ved at en cookie «husker» innstillingene til neste gang, som visningsspråk på siden, og at sidene lastes raskere. Dette er standard internett-teknologi som de aller fleste nettsteder benytter. Ved å bruke nettsidene våre, samtykker du i at vi kan sette informasjonskapsler i din nettleser. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg personlig gjennom dette. OK Les mer