Foto: Hans Olav Nyborg

Det er fortsatt usikkert når Joint Authorities Technical Review-gruppen som skal godkjenne MAX-oppgraderingene kan gi klarsignal for dette. Gruppen som består av representanter fra ni forskjellige land, og ledes av det tidligere direktøren for havarikommisjonen i USA, Chris Hart, har hatt hyppige møter med Boeing i Seattle siste ukene.

Hart har uttalt til CNN at selv om JATR gir grønt lys til å kunne bruke MAX-oppdateringene og at flyene kan benyttes av flyselskapene igjen, kommer trolig hvert land hvor flytypen skal operere til å velge selv å konkludere, eller godkjenne, når flyene kan benyttes igjen.

Flere land har satt i gang sine egne undersøkelser av hva som skjedde med de to MAX-flyene som har styrtet, og disse landene kommer til å bruke lengre tid på å gi grønt lys for bruken av flytypen, enn det JATR-gruppen kommer til å bruke heter det i følge TV-kanalen.

Det er ikke bare godkjennelsen av ny programvare og varslinger i cockpiten som skal være på plass. I tillegg skal alle piloter gjennom ny trening i simulatorer, og flere land varsler at de vil ha svar på forbindelsen mellom Boeing og FAA under godkjennelsesprosessen til MAX-flyene i årene 2016 til 2017, før de gir flyene grønt lys til å returnere i trafikk.

Det kan bety at alle land som skal godkjenne flytypen først er i mål langt ut på høsten 2019.

Flyprodusenten Boeing er overbevist om at flyene snart er i luften igjen, og alt som nå trengs er online opplæring av piloter.

ANNONSE
Forrige artikkelAeroflot Sukhoi måtte returnere etter feil med kabintrykket
Neste artikkelApril: Økning i våpenbeslag på amerikanske flyplasser