FOTO: Hans O. Nyborg

FAA-administrator Steve Dickson signerte onsdag en godkjenning for at flytypen Boeing 737 MAX kan benyttes innen kommersiell luftfart igjen. En godkjenning som har tatt 20 måneder å få på plass.

I løpet av den tiden har FAA-ansatte arbeidet med å identifisere og adressere sikkerhetsspørsmål som hadde en sentral en rolle i det tragiske tapet av 346 menneskeliv ombord på Lion Air rute 610 og Ethiopian Airlines rute 302 som styrtet.

Men selv om godkjenningen er signert betyr det ikke at 737 MAX kommer tilbake i luften hos amerikanske flyselskap i løpet kort tid. FAA har i sitt luftdyktighetsdirektiv (PDF) for MAX gjort det helt klart at myndighetene må godkjenne pilotopplæringsprogrammet for hvert amerikansk flyselskap som opererer flytypen. Det samme gjelder flyselskaper som har parkert sine MAX-fly, her må det tas nødvendige vedlikeholdstiltak for å forberede dem på å fly igjen.

I følge FAA ser vi trolig at de første MAX-flyene kommer i luften igjen en gang i desember eller januar måned.

737 MAX – Foto: Hans O. Nyborg

Ikke godkjent utenfor USA

MAX-flyene er enda ikke godkjent av EASA i Europa, og heller ikke av kanadiske myndigheter eller asiatiske. Transport Canada (TC) publiserte torsdag en pressemelding hvor det fremgår at selv om FAA har godkjent MAX-flyene, vil det ikke gjelde i Canada nå.

Myndighetene i Canada sier at de fortsetter å evaluere det som er hjort med MAX-flyene, og at det vil bli en godkjenning av flyene når luftfartstilsynet i landet har fullført egen evaluering. Canada har tre flyselskap som har MAX-fly i sin flåte.

EASA med godkjenning før årsskiftet

Når det gjelder Europa skriver European Union Aviation Safety Agency (EASA) i en kort pressemelding at arbeidet med å evaluere flytypen fortsetter, og at det nå skal gjøres en vurdering av godkjennelsen til FAA. Selv om europeiske luftfartsmyndigheter ikke ønsker å gi en spesifikk dato for godkjennelse, er det ventet at denne trolig kommer før nyttår.

Norwegian 737 MAX (foto: Hans O. Nyborg)

Flytypen har stått på bakken siden mars 2019, etter to dødsulykker ble det bestemt av myndigheter verden over at et forbud måtte settes i gang for å hindre flere ulykker.

For flyprodusenten Boeing har flyforbudet sørget for at en lang rekke kunder har kansellert sine bestillinger på flytypen.

ANNONSE
Forrige artikkelStenger av store deler av terminalen på Oslo lufthavn
Neste artikkelKina vil ikke godkjenne MAX-flyene nå