Foto: Hans O. Nyborg

Det amerikanske luftfartstilsynet FAA er lite tilfreds med hvordan flyprodusenten Boeing har svart på kravet om at enkelte av kabelbuntene som befinner seg montert i 737 MAX, må endres før flytypen får godkjennelse til å fly igjen.

For Boeing kan dette bety at godkjennelsen som er ventet å kunne komme i mai eller juni, blir ytterligere forsinket frem til ut på høsten en gang.

FAA har sammen med flere andre luftfartsmyndigheter gitt Boeing ordre om at samtlige av de snart 800 flyene av typen 737 MAX som er bygget, må endres i forhold til hvordan kabler er buntet sammen. Enkelte kabler til de elektriske systemene er buntet sammen for tett inntil hverandre.

Saken har pågått i flere måneder etter at Boeing selv oppdaget feilen med kablene. Produsenten mener at denne kablingen allikevel er innenfor de gjeldene reglene som FAA og internasjonale luftfartsmyndigheter har som gjeldene.

FAA holder nå på sitt, noe som kan medføre en ytterligere forsinkelse for Boeings klargjøring av flyene når disse blir godkjent. Det betyr at alle nær 800 fly må få endret på deler av kablingen før de får fly igjen.

Elektriske kabler som er buntet for tett sammen med hverandre utgjør en stor brannfare. Etter ulykken med et MD-11 fra Swissair i 1998, der flyet styrtet som følger av at kabler til det nye underholdningssystemet ombord lå for tett inntil hverandre og kortsluttet, har fokus vært på sikkerheten rundt dette.

FAA iser til blant annet Seattle Times at det er udiskutabelt å komme med andre løsninger enn at kablene i MAX-flyene må separeres ytterligere og endres i forhold til monteringen slik det er nå.

ANNONSE
Forrige artikkelKoronaviruset påvirker flytrafikken i Norge
Neste artikkelNorwegian kansellerer 3000 flyvninger – permitterer store deler av de ansatte