Hangar.no

737-versjonen som erstattet 200 varianten

Boeing 737-500 har siden lanseringen av denne versjonen på 1980-tallet, kanskje aldri fått helt den versjonen flest tenker på når en sier 737. 500-varianten av bestselgeren til Boeing ble for mange flyselskap redningen når det kom til å skulle bytte ut den svært så populære 200 varianten.

LES OGSÅ: 30 ÅR SIDEN BOEING737-500 FLØY FOR FØRSTE GANG

Da Boeing skulle lansere en ny variant i 737, serien, etter 300 og 400, var etterspørselen fra flere flyselskap, en utgave som kunne opereres under svært varme forhold med høye temperaturer, og en variant som kunne benyttes til landing på flyplasser med high altiude, stor høyde over vannflaten. altså i fjellområder.

Et selskap som var på jakt etter en direkte erstatting for sine flere hundre Boeing 737-200, var det amerikanske flyselskapet Southwest Airlines. Selskapet jobbet tett med Boeing rundt 500-varianten og fikk flyet tilpasset selskapets behov. Det førte til en bestilling av 20 slike fly i første omgang.

På samme tid hadde Braathens SAFE også arbeidet med Boeing om å finne en ny variant av 737 som var tilpasset selskapets rutenettverke i Europa, og på norske ruter.

Braathens la inn en bestilling på 25 slike fly, og dermed hadde produsenten nok bestillinger til å offisielt lansere oppstarten for at 737-500 ville bli bygget.

Det måtte en lang rekke tilpasninger til for å få 737-500 på vingene. Utgangspunktet for 500-varianten var Boeings 737-300. Ved å kutte vekk 100 centimeter av skroget bak vingen på en 737-300, og 137 centimeter fra skroget foran vingene, ble det en flykropp som var kortere enn utgangspunktet.

Lufthansa opererte 33 Boeing 737-500 (Lufthansa)

Ved å kutte ned på skroget til en 300, måtte produsenten også justere hvordan og hvor vingene ble montert på kroppen. Flytypen måtte også få ett nytt dekk produsert som skulle benyttes som nesehjul. Dekkene måtte være tilpasset størrelsen på flyet, og ble derfor designet om av dekkprodusenten.

Da 737-500 ble lansert og det første flyet ble rullet ut fra Renton i USA i 1989, var flyet utstyrt med to CFM56-3B1 motorer som standard.

N73700 var prototypen (se bildet over) og hadde sin første flytur 30. juni 1989. De to testpilotene fikk flyet opp i Mach .89, noe som var svært uvanlig for en første flyvning med en ny flytype eller variant.

Det ble kun dette ene flyet som ble benyttet som testfly for sertifiseringen av 500-varianten. 375 timer så var flyets testperiode over og Southwest Airlines fikk overta prototypen etter justeringer hos Boeing.

Boeing fikk inn bestillinger på tilsammen 440 fly av typen 737-500, men til slutt når regnskapet for varianten telles opp, ble det kun bygget 389 eksemplar.

Braathens opererte sin 25 eksemplar, og la aldri inn noen bestilling på ytterligere fly selv om opsjonen lå der.

Southwest Airlines, Boing 737-500

Andre nyheter

20 år siden Concorde-ulykken i Paris

Hans Olav Nyborg

Tilbakeblikk: Sterlings Boeing 727 var helt spesielle på sin måte

Hans Olav Nyborg

1997: Slik har du aldri sett et SAS-fly

Hans Olav Nyborg

Våre nettsider benytter cookies (informasjonskapsler) for å forbedre opplevelsen din av nettsidene ved at vi lærer mer om måten du bruker innholdet vårt på. Det kan f.eks. skje ved at en cookie «husker» innstillingene til neste gang, som visningsspråk på siden, og at sidene lastes raskere. Dette er standard internett-teknologi som de aller fleste nettsteder benytter. Ved å bruke nettsidene våre, samtykker du i at vi kan sette informasjonskapsler i din nettleser. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg personlig gjennom dette. OK Les mer