Hangar.no
En av Norwegians Dreamlinere som har stått på bakken i flere måneder - Foto: Hans O. Nyborg
Flyindustri

787 motorproblem: Produsenten skylder på luftforurensning

Flymotorprodusenten Rolls-Royce mener det er luftforurensning som er årsaken til at motortypen Rolls-Royce Trent 1000 som brukes på Boeing 787 Dreamlinere, er den direkte årsaken til motorproblemene.

I følge en pressemelding fra produsenten er årsaken til at motorene får trøbbel med å operere som normalt, at det er for stor samling partikler av forurensning i luften, spesielt rundt de store byene i Asia.

Dette gjør at motorene får en langt større mengde partikler som fester seg inne i motordeler, og på bladene. Flere flyselskap, blant annet Norwegian, har i flere måneder måtte sette flere av sine Dreamlinere på bakken i påvente av at produsenten skal finne en løsning på motorproblemer.

Nå skriver Rolls-Royce at de er nær ved å komme med en løsning for å få bukt med at partiklene fester seg i motoren. Problemene er gjeldene for fly fra blant annet Norwegian, Air China, Air New Zealand, British Airways og Virgin Atlantic med flere.

Motorprodusenten skriver at de kan være klare med å rulle ut en løsning innen året er omme, dersom alt går etter planen. Motorproblemene har vedvart i to år for denne typen flymotorer.

Flere av flyselskapene som Norwegian har måtte leie inn ekstrafly fra andre selskap for å kunne dekke opp kapasiteten som trengs i nettverket. Nå kan det i følge produsenten gå mot en permanent løsning som skal gjøre at selskapene får flyene tilbake i luften.

 

Følg oss og lik oss:

Andre nyheter

Heathrow: Første flyselskap med hybridelektrisk-fly får ett års landingsavgifter gratis

Kuwait Airways blir ny kunde for Airbus A330neo

Første Dreamliner til Air Tahiti Nui levert