foto: NPAS

Tallet på parkerte fly verden over nærmer seg raskt 9000. På flere av de store flyplassene verden over står det nå parkert fly i alle størrelser og typer.

Flere luftfartsanalytikere mener at de parkerte flyene betyr en endring i luftfarten, mest fordi det representerer en full stans i luftfarten slik den har fungert frem til koronapandemien startet.

Bildet er det samme i USA, Europa og Asia, fly parkert på rullebaner, taksebaner, militære områder, og i ørkenlandskap.

flere av flyselskapene verden over som KLM og Qantas har valgt å fase helt ut sine Boeing 747 i forbindelse med at flyene settes på bakken. Dette skjer nå mange måneder og år før alle disse fire motorsflyene skulle ha blitt faset ut etter planlagte skjema.

Men på sikt vil de parkerte flyene også bety at flyselskap faser ut andre flytyper også. Flere av de amerikanske selskapene har allerede varslet at Boeing 757 og Boeing 767-fly trolig aldri kommer tilbake i luften og flyr for selskapene.

Norwegian-fly parkert på Oslo lufthavn – Foto: Hans Olav Nyborg

Flere av aktørene som opererer Airbus A380 har også valgt å sette opp farten med å fase ut flytypen. Hvor mange A380 som faktisk kommer tilbake i luften gjenstår å se, men det er i hvertfall sikkert at ikke alle flyene som for få uker siden var i aktiv tjeneste, vil returnere i tjeneste.

På den mindre skalaen er det også flere selskap som velger å fase ut sine eldre Boeing 737, Airbus A320 og tilsvarende fly.

Både Boeing og Airbus har allerede fått signaler fra flere av sine kunder, om at det vil bli utsettelser på leveranser av alt fra Airbus A350, Boeing 787 til Airbus A320 og 737 MAX-fly.

Luftfartsverden vil endres, og blir ikke som før når koronakrisen er overstått. Det er i hvertfall sikkert.