Hangar.no
Foto: Hangar.no
Flyindustri

Bruktmarkedet for verdens største passasjerfly er borte

Nyheten om at det to første Airbus A380 flyene sendes til opphugging er samtidig et tegn på at bruktmarkedet for verdens største passasjerfly er ikke eksisterende. Det sier en rekke luftfartsanalytikere i Europa med Airbus som spesialfelt.

I følge den tyske avisen Handelsblatt skal det tyske selskapet Dr. Peters Group ha trålet gjennom markedet i flere måneder, og resultatet er skremmende. Ved lanseringen for 12 år siden av kjempeflyene ble det spådd at bruktmarkedet ville være gull verdt for leasingselskaper og investorer. Nå viser det seg at sannheten er en helt annet.

-Markedet for Airbus A380 har ikke utviklet seg positivt de siste fem årene. Med over 223 slike fly i trafikk er det kun et marked for bruket deler, ikke for hele fly. Bruktmarkedet for hele flyet har ikke etablert seg ettersom det ikke lengre er noe etterspørsel etter flytypen hos produsenten, dermed er dette markedet borte, trolig for alltid, sier Anselm Gehling i Peters Group til den tyske avisen. 

Første A380 som ble levert til et flyselskap – Foto: Airbus

En av de største hindere for bruktmarkedet er den høye prisen som må betales for å konfigurere flyene på nytt, altså rive ut alt av interiør og sette dette opp i nytt format. Flere aktører som har vurdert A380 som en flytype skal ha blitt skremt av kostnadene for denne typen arbeid.

Det portugisiske selskapet HiFly som driver med wet-lease av fly til andre selskap, mottar i disse dager det første brukte flyet av denne typen. Flyet som skal opereres av et datterselskap på Malta, skulle etter planen ha fått revet ut alt av suiter og businessklasse-seter som forrige eier Singapore Airlines har benyttet i flyet. Dette viste seg å bli så kostbart for selskapet som ønsket bare økonomiseter i begge etasjer.

HiFly valgte derfor å kun gjøre små endringer i kabinen men beholder interiøret slik Singapore Airlines har brukt dette.

I dag er det kun flyselskapet Emirates som har funnet flyet passende i sine operasjoner. Som verdens største operatør har selskapet reddet produksjonen av flyene ved å bestille ytterligere 20 slike fly med en opsjon på 16 fly til.

Etter at de 20 neste flyene er levert spår en lang rekke analytikere at produksjonen trolig går mot slutten for flytypen.

 

Følg oss og lik oss:

Andre nyheter

Lufthansa A321 får nytt liv som fly for Luftwaffe

Hans Olav Nyborg

787 motorproblem: Produsenten skylder på luftforurensning

Donerer verdens første Boeing 777 til museum i USA