AF/KLM restrukturerer mellomdistanse

Air France/KLM har bestemt seg for å gjøre store kutt i sin nåværende kort- og mellomdistanseflåte, samt å fryse lønninger til selskapets ansatte i Frankrike.

Omleggingen er del av en treårsplan for å komme tilbake til et stadie hvor selskapet tjener penger og ikke taper slik det nå gjør.

Selskapet er i dag det største i Europa basert på årlig revenue-resultat, og profitt skal være budskapet innen 2014.

Slanker flyflåten

Air France/KLM har bedt flyprodusentene Airbus og Boeing om å avvente leveranse av nye fly og har utsatt tre Airbus A320 til Air France samt en Boeing 777. Samtidig har selskapet allikevel nå i januar fullført en avtale med Boeing om leveranse av 24 Boeing 787-9 Dreamlinere som i utgangspunktet ble annonsert i desember i fjor.

Airbus har blitt bedt om å holde tilbake to Airbus A380.

Tilsammen har de to selskapene 188 fly i flåten totalt alt medregnet, med Air France som opererer 74 fly og KLM med 114.

Foto: Hans O. Nyborg
Hans Olav Nyborg har stått bak Hangar.no siden år 2000. Nettsiden har tatt for seg nyhetsbildet fra luftfart i både Norden og i det internasjonale markedet. Gjennom de siste 18 årene har fokus for bloggsiden ligget på hendelser og ulykker innen luftfarten. Nyborg har jobbet som journalist og fotograf innen TV, radio og avis siden 1988. E-post: hansolav@hangar.no