Skatteetaten skal hjelpe land som Rwanda, Tanzania og Kenya med å utvikle bedre skattesystemer. Men noen av bistandskronene brukes på businessklassebilletter.
Det skriver Aftenposten.
Bare i fjor ble det brukt 2 millioner kroner på flyreiser, og hovedregelen på disse reisene har vært businessklasse, bekrefter Skatteetaten.
Norad bruker til sammenligning kun businessklasse i unntakstilfeller etter at man strammet inn i 2021. Statlige ansatte skal også i henhold til Statens personalhåndbok reise på rimeligste og mest miljøvennlige måte «så langt dette er forenlig med en effektiv og forsvarlig gjennomføring av reisen.»
– I Norad og statlig bistandssektor generelt har det tidligere vært varierende praksis knyttet til bruk av businessklasse. Særlig ved lange reiser. På lange interkontinentale reiser har det vært betydelig forståelse for å fly business når du har møter neste dag og kommer rett fra flyet, sier avdelingsdirektør Per Fredrik Pharo i Norad.
Skatteetaten har godtatt businessklasse utenfor Europa, men nå har man strammet inn.
– Vi ble i fjor oppmerksomme på at Norad hadde endret sin politikk. Så da hev vi oss rundt og sjekket ut. Og da tenkte vi, hva gjør vi? Fra og med nyttår har vi også endret våre reiserutiner. Og utgangspunktet er at du ikke skal fly business. Du skal fly økonomi. Rimeligst mulig, mest mulig miljøvennlig og så effektivt som mulig, sier HR-direktør Ragndi Robøle i Skatteetaten.
Velfungerende skattesystemer er et satsingsområde for norske bistandsmyndigheter og ble særlig trappet opp i 2018. Målet er å gjøre skatteinnkrevingen mest mulig effektiv.