Foto: Hans Olav Nyborg

Selskapet Air Asia vurderer nå hva som skal skje med Air Asia X i ettertiden når koronakrisen stilner. Alternativene er ikke gode nyheter for flyprodusenten Airbus.

Valgene vil stå mellom å integrere Air Asia X i moderselskapet Air Asia, eller å legge ned hele datterselskapet. Det kan bety at Airbus i værste fall kan miste sin største kunde på Airbus A330neo.

Air Asia har over 460 fly i bestilling hos Airbus. Air Asia X annonserte i slutten av februar at selskapet hadde gjennom moderselskapet valgt å utsette leveransen av 78 Airbus A330neo på ubestemt tid. Samtidig har selskapet lagt ut to av sine allerede eksisterende Airbus A330-300 for salg.

Airbus har ikke ville kommentere utsettelsen fra en av sine største kunder i A330neo-programmet, men krisen for Air Asia vokser i takt med at viruset fortsetter å herje også i Asia.

I følge Bloomberg tror ikke flyselskapet at etterspørsel og veksten i flytrafikken vil komme tilbake før tidligst i 2021, eller 2022. Det kan bety at flyene Airbus skulle ha begynt å levere fra seg senere i år kan bli utsatt med minst to til tre år, eller bli kansellert helt.