Flyselskapet Air Canada og amerikanske NTSB er i gang med å undersøke hvorfor to piloter i flyselskapet glemte å skru til riktig frekvens på flyradioen, når de skulle lande på flyplassen i San Francisco 3. oktober i år.

Pilotene hadde fløyet et Airbus A319-100 med 110 personer ombord fra Toronto til den amerikanske storbyen. Da flyet nærmet seg rullebanen kom ikke det pålagte anropet fra pilotene om godkjennelse for landing, flygelederen forsøkte gjentatte ganger å få kontakt med pilotene.

Etter at flyet hadde landet og takset mot terminalen kom beskjeden fra pilotene at de hadde glemt å skifte frekvens før landingen ble foretatt. Nå får selskapet kritikk fra flere hold for at pilotene fortsatte landingen til tross for ingen godkjennelse eller kommunikasjon med flygelederen i tårnet.

Dette er en av flere hendelser med Air Canada de siste årene. I 2017 valgte to piloter fra samme selskap å legge flyet med kurs mot det de trodde var rullebanen, men som var taksebanen med fire ventende fly fulle av passasjerer og mannskap. Pilotene hos Air Canada fikk stanset landingen de var i ferd med å utføre, kort tid før de var i ferd med å skape en ulykke som ville ha involvert over 1000 mennesker.