Air France Airbus A319 - Foto: Hans O. Nyborg

Et Airbus A318 fra det franske flyselskapet Air France låste seg inn på det som var et falsk glidebanesignal (glidescope) under landing på flyplassen i Toulon. Hendelsen fant sted 20. desember i 2019, og den franske havarikommisjonen BEA har startet undersøkelser rundt hendelsen.

I følge nettstedet FlightGlobal skal BEA undersøke mulige kilder som kan være årsaken til at Airbus-flyet låste seg inn på et signal som ikke kom fra flyplassen, men som var lokalisert et helt annet sted.

Dersom instrumentene i et fly låser seg inn på feil signal kan det føre til at flyet endrer bane og ender opp hvor det ikke er noen rullebane. ILS-sendere kan generere en signal reversering i vinkler som er større enn den normale 3 ° glideslope – spesielt ved 6 ° eller 9 °, noe som igjen kan føre til at det blir et signal som også oppstår utenfor det som er det gjeldene signalet i rett bane.

BEA har så langt ikke fanget opp en slik feil ved den aktuelle flyplassen og skal foreta undersøkelser videre rundt hvor signalet kan ha kommet fra.

Pilotene fanget opp at signalet var feil og landet flyet som normalt. I følge en rapport om selve hendelsen som ikke konkluderer med årsak enda, skal flyets neseparti ha hevet seg som følger av signalet som var feil, noe som gjorde at pilotene fikk advarsel fra Airbus-flyets angle-of-attack systemer om feil høyde på nesepartiet før landing.