Air France-fly påkjørt av Delta-fly, pilotene fortsatte mot rullebanen

Air France Airbus A330- Foto: Hans O. Nyborg

Da et Air France Airbus A330 fly ble påkjørt av et Delta Air Lines-fly på flyplassen Charles de Gaulle i Paris, valgte pilotene hos det franske flyselskapet å fortsette turen mot rullebanen.

Hendelsen fant sted 31. oktober 2018, men først nå ett år senere kom rapporten fra den franske havarikommisjonen BEA.

Det var da Air France-flyet var på vei mot den ene rullebanen på den franske flyplassen, at pilotene i Delta Air Lines-flyet skulle takse rundt Air France-maskinen at uhellet skjedde. Delta Air Lines pilotene feilberegnet hvor stor avstanden var mellom egen vinge og Airbus-flyet til Air France.

Kort tid etter ble begge flyene rystet med bevegelse når vingen på Delta Air Lines-flyet traff flykroppen på Air France-flyet.

Pilotene fra det amerikanske selskapet skal ha gitt beskjed til flygelederen at de trolig hadde truffet et annet fly og måtte returnere til terminalen. Pilotene i Air France-flyet kjente også at flyet ristet som følger av sammenstøtet, men tok dette for å være turbulens etter et Airbus A320 som hadde tatt av like ved siden av dem på rullebanen.

Kabinbesetningen i Air France-flyet ga beskjed også til pilotene at passasjerer bak i flyet hadde kjent en rystelse i flyet. Tross dette valgte pilotene å fortsette ut mot rullebanen.

Det var først da flygelederen kalte opp pilotene i det franske selskapet og ga beskjed at de trolig var påkjørt, at de valgte å avbryte avgangen.

I følge rapporten fra BEA måtte flygelederen beordre de franske pilotene om å stanse helt opp og vente på en inspeksjon av flyet. Delta Air Lines-flyets ene vingen hadde truffet Air France-flyet og skadet auxiliary power unit , halekonen og den horisontale stabilisatoren bak på flyet.

Airbus har kjørt en analyse av hendelsen og den indikerer at hadde Air France-pilotene tatt av med det skadde flyet, ville APU-dørene trolig ha løsrevet seg under avgang. Skadene på halen og stabilisatoren ville ikke ha påvirket kontrollen over flyene, men ville ha forårsaket ytterligere forbrenning – selv om dette ville blitt kompensert av kapteinens beslutning om å fylle ekstra med drivstoff.

Begge flyene ble satt på bakken og avgangene ble kansellert.

ANNONSE
Forrige artikkelBestiller 300 nye Airbus-fly tross store problemer med neo-flåten som er levert
Neste artikkelNytt flyselskap bestiller Boeing 787 Dreamlinere