Hangar.no
Air France Airbus A330- Foto: Hans O. Nyborg

Air France-fly påkjørt av Delta-fly, pilotene fortsatte mot rullebanen

Da et Air France Airbus A330 fly ble påkjørt av et Delta Air Lines-fly på flyplassen Charles de Gaulle i Paris, valgte pilotene hos det franske flyselskapet å fortsette turen mot rullebanen.

Hendelsen fant sted 31. oktober 2018, men først nå ett år senere kom rapporten fra den franske havarikommisjonen BEA.

Det var da Air France-flyet var på vei mot den ene rullebanen på den franske flyplassen, at pilotene i Delta Air Lines-flyet skulle takse rundt Air France-maskinen at uhellet skjedde. Delta Air Lines pilotene feilberegnet hvor stor avstanden var mellom egen vinge og Airbus-flyet til Air France.

Kort tid etter ble begge flyene rystet med bevegelse når vingen på Delta Air Lines-flyet traff flykroppen på Air France-flyet.

Pilotene fra det amerikanske selskapet skal ha gitt beskjed til flygelederen at de trolig hadde truffet et annet fly og måtte returnere til terminalen. Pilotene i Air France-flyet kjente også at flyet ristet som følger av sammenstøtet, men tok dette for å være turbulens etter et Airbus A320 som hadde tatt av like ved siden av dem på rullebanen.

Kabinbesetningen i Air France-flyet ga beskjed også til pilotene at passasjerer bak i flyet hadde kjent en rystelse i flyet. Tross dette valgte pilotene å fortsette ut mot rullebanen.

Det var først da flygelederen kalte opp pilotene i det franske selskapet og ga beskjed at de trolig var påkjørt, at de valgte å avbryte avgangen.

I følge rapporten fra BEA måtte flygelederen beordre de franske pilotene om å stanse helt opp og vente på en inspeksjon av flyet. Delta Air Lines-flyets ene vingen hadde truffet Air France-flyet og skadet auxiliary power unit , halekonen og den horisontale stabilisatoren bak på flyet.

Airbus har kjørt en analyse av hendelsen og den indikerer at hadde Air France-pilotene tatt av med det skadde flyet, ville APU-dørene trolig ha løsrevet seg under avgang. Skadene på halen og stabilisatoren ville ikke ha påvirket kontrollen over flyene, men ville ha forårsaket ytterligere forbrenning – selv om dette ville blitt kompensert av kapteinens beslutning om å fylle ekstra med drivstoff.

Begge flyene ble satt på bakken og avgangene ble kansellert.

Andre nyheter

Demonstrerte mot innlandsflyvninger i Tyskland

Hans Olav Nyborg

Rev av dør på Airbus A380 da flyet skulle ut av vedlikeholdshangaren

Hans Olav Nyborg

Skal avgjøre arvtager etter A380 innen desember

Hans Olav Nyborg

Våre nettsider benytter cookies (informasjonskapsler) for å forbedre opplevelsen din av nettsidene ved at vi lærer mer om måten du bruker innholdet vårt på. Det kan f.eks. skje ved at en cookie «husker» innstillingene til neste gang, som visningsspråk på siden, og at sidene lastes raskere. Dette er standard internett-teknologi som de aller fleste nettsteder benytter. Ved å bruke nettsidene våre, samtykker du i at vi kan sette informasjonskapsler i din nettleser. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg personlig gjennom dette. OK Les mer