Styret i flyselskapet Air France-KLM har tatt en endelig avgjørelse rundt skjebnen til selskapets siste ni Airbus A380-fly. Ingen av disse kommer tilbake i trafikk for den franske delen av selskapet.
Som Hangar.no kunne melde tidligere i mai måned, skulle selskapet ta en avgjørelse rundt hva som skulle skje med flyene innen utgangen av mai måned. Først skulle kjempeflyene fases ut innen 2024, mens det i januar i år ble klart at siste fly ville forlate flåten i 2022, nå blir det 2020.
Fem av A380 flyene eier Air France selv gjennom eget leasingselskap, fire av flyene er innleid fra det tyske leasingselskapet Dr. Peters Group.
Det eldste flyet er nå 11 år gammelt, mens det yngste er levert nytt til selskapet i 2014, kun seks år gammelt. Fredag annonserte flyselskapet at samtlige ni fly nå tas ut av flåten permanent, og vil ikke komme tilbake i trafikk.
De fem flyene som eies av Air France eget leasingselskap blir trolig strippet for verdier som selges videre, mens resten av flyskrogene hugges opp. De fire flyene som leveres tilbake til det tyske leasingselskapet kan fort møte samme skjebne.
Får ikke solgt eller leid ut flyene på nytt
Det tyske leasingselskapet Dr. Peters eier ni slike fly som er utleid til flyselskap verden over, fire av disse til Air France. Leasingselskapet har hugget opp to av sine fly allerede som det viste seg umulig å få solgt eller leid ut videre.
To av flyene som ble hugget opp var utleid til Singapore Airlines. Leasingselskapet hadde før koronakrisen traff luftfarten samtaler med både British Airways, HiFly og Iran Air om mulig utleie av A380 som skulle leveres tilbake.
Krisen under pandemien gjør at selskapet trolig ikke vil klare å få leid ut eller solgt flyene i markedet. Spørsmålet er også om det er mulig å få solgt reservedeler som vil bli plukket av flyene som skal hugges opp.
Kutter antall A380 med 46 prosent
I Europa er det Air France, British Airways og Lufthansa som er operatører av kjempeflyene, i tillegg til at wet-lease operatøren HiFly med base i Portugal og på Malta eier ett fly.
Når Air France nå allerede har signert for skjebnen til sine ni Airbus A380 fly, har også Lufthansa startet arbeidet med å fase ut sine fly raskt. Ett fly ble denne uken signert ut av flåten, mens fem fly forsvinner ut innen utgangen av 2022.
Dermed er det 46 prosent av den samlede flåten med A380 som forsvinner raskt fra europeiske flyselskap.
British Airways og HiFly er nå de to eneste selskap i Europa som har bestemt seg for å beholde alle sine A380 fortsatt.