Air France-sjefen Benjamin Smith letter litt på sløret rundt kommende bestillinger av nye fly for Air France-delen av KLM / Air France Gruppen.

I et intervju med den franske avisen La Tribune 13. juli forteller Smith at det kan ventes nyheter i slutten av juli rundt selskapets kort- og mellomdistansefly og langdistansefly. Direktøren vil 31. juli presentere valgene av nye flytyper og bestillinger under en pressekonferanse om selskapets finansielle resultater for første halvår.

Først og fremst er det Air France kort- og mellomdistanseflåte som skal fornyes. En av flytypene som kan være aktuelle er Airbus A220, uten at Smith vil bekrefte dette. Flere franske aviser skriver denne uken at en ordre trolig blir delt mellom halvparten Airbus A220 og Airbus A320neo. I tillegg skal Transavia France-flåten fornyes fra dagens 38 Boeing 737-800 til enten Airbus eller Boeing-fly. Her er trolig 737 MAX-flytypen den mest aktuelle for selskapet.

Overraskende nok er Smith ganske klar i talen til avisen på at han ønsker å få vekk Airbus A380 flyene og det inne de neste fire årene. Flere franske medier melder også dette. Dermed kan det gå raskere at kjempeflyene forsvinner fra selskapets flåte.

På langdistanse ser Air France på både å skaffe flere Boeing 787 eller gå for en ny flåte med Airbus A330neo.

ANNONSE
Forrige artikkelSverige: Flytrafikken ned fire prosent
Neste artikkelFørste A330neo til HiFly ute på testflyvning