Foto: TWITTER

Offisielle talspersoner for det indiske luftfartstilsynet hevder overfor en rekke medier i landet at Boeing 737-flyet som havarerte fredag i Kozhikode, hadde for høy fart inn mot rullebanen.

Målinger flyplassen har gjort viser at farten har vært langt over 300 kilometer i timen, mens den normalt skulle ha ligget på 220 til 240 heter det. I følge tilsynet skal pilotene ha satt ned flyet på den 2860 meter lange rullebane, da det var rundt 1300 meter igjen å lande på.

Så langt er det 18 personer, inkludert de to pilotene , som har omkommet som følger av at flyet fortsatt sin ferd utfor rullebanen, og ned en bratt skråning før det ble delt i to.

Avisen New Indian Express skriver mandag at havarikommisjonen i landet nå konsentrerer seg om hvorvidt flyets motorer var i reverse thrust. Det skal være flere indikasjoner på at dette ikke var tilfellet, og en havarietterforsker sier at med reverse thrust skal et Boeing 737-800 fly fint kunne stanses opp før enden av rullebanen selv om flyet er satt ned på bakken når det gjenstår 1300 meter.

I forbindelse med at flyet kjørte utenfor rullebanen tok det med seg flyplassens ILS-system (Instrument Landing System) samt en rekke rullebanelys og ødela flere installasjoner utenfor rullebanen.

Vindstyrken under landing lå på fire meter per sekund i følge mediene i India.

https://twitter.com/breakingavnews/status/1292002646862245890