Foto: Bene Riobo

Etter å ha flydd rutene Oslo-Røros og Oslo-Ørland i en slynge siden 1. april har nå Air Leap gått tilbake til å fly begge rutene for seg selv. Samferdselsdepartementet godkjente selskapets søknad om å slå sammen rutene som følge av den stupende etterspørselen på flyreiser i pandemitiden, og i Rørosregionen har ikke rutesamarbeidet alltid vært like heldig, i følge lokale medier.

Utfordrende morgentåke

Air Leap opererte ruteslyngen i samarbeid med Lipican Aer og deres Saab 2000-maskiner, en flytype som er både hurtig og stillegående. Likevel bød ruteslyngen på utfordringer, da morgentåke flere ganger satte en effektiv stopper for mellomlanding på Røros. Dette førte til at Saab-en med 50 seter måtte fly videre til Oslo. I avisa Fjell-Ljom uttrykte lokalpolitikere stor bekymring til en periode med mange kanselleringer. Når Air Leap nå deler opp rutene igjen står selskapets Saab 340-maskin i stedet nattparkert på Røros flere dager i uken, til glede for ordføreren i Røros Kommune:

 Dette er noe vi fra lokalt hold har vært opptatt av å få på plass i lang tid, og dette er svært positivt for regulariteten på flyruta, opplyser Busch.

Ordfører i Røros Kommune, Isak Busch til Fjell-Ljom

Les reportasjen fra vår tur med Air Leaps Saab 2000 her!

Tilbakeviser kritikk

Flyselskapet forteller til Arbeidets Rett at selskapet alltid setter sikkerheten først, og tilbakeviser blant annet påstander om at selskapets piloter ikke hadde nok trening til å lande på Røros Lufthavn.

I utgangspunktet skulle rutesamarbeidet mellom Ørland-Røros-Oslo forlenges til og med mars 2021. Markedssjef i Air Leap, Emelie Ahlin, forteller til avisen at selskapet registrerte en regularitet på 96,2 prosent i september i år. Avinors egne tall vider at Widerøes regularitet mellom Røros og Oslo var på 89 prosent i samme periode året før.

ANNONSE
Forrige artikkelSkal prøvefly nytt propellfly for første gang
Neste artikkelSpørretime: Kaller Wizz Air for useriøst flyselskap