I romjulen i fjor kom nyheten om at ledelsen i FlyViking hadde besluttet at siste flyvning med selskapet skulle bli den 12. januar 2018, og selskapet var historie. Dermed måtte tre Dash 8-100 leveres tilbake til Avmax i Canada, og rutene mellom blant annet flere byer i Nord-Norge måtte legges ned. I dag, ett år etter avviklingen lever ruten mellom Ørland og Oslo i beste velgående.

Ruten mellom Ørland og Oslo var fram til oktober 2017 operert av en 19-seters Fairchild Metro III fra Air Norway. Da FlyViking kom på banen med sine 39-seters Dash-maskiner, ble kapasiteten doblet og billettprisene nesten halvert, som her omtalt av avisa Fosna-folket. Etter avviklingen av FlyViking ble det besluttet å forsøke å opprettholde ruten mellom Ørland og Oslo gjennom det nyoppstartede selskapet NextMove og en innleid ATR 42-maskin fra DAT.

Det svenske flyselskapet NextJet begjærte seg selv konkurs i mai 2018, men ble like etter kjøpt opp av NextMove. Da skiftet NextMove navn til Air Leap, og selskapet har siden i sommer operert flere regionale ruter i Sverige, i tillegg til Ørland-Oslo. Air Leap er forkortelsen for selskapets fulle navn, Air Large European Aviation Project. Air Leap er i dag registrert som et svensk aksjeselskap, men er heleid av Olsengruppen i Norge. Selskapet har en flåte på tre Saab 340-maskiner, SE-KXI, SE-LJS og SE-LJT.

“Mange har etterspurt muligheten til å reise til Oslo på et dagsmøte uten overnatting på grunn av kost til hotell og diett. Med det nye ruteprogrammet er det nå mulig med slike møter uten overnatting eller senere retur via Værnes og hurtigbåt” sier Heine Richardsen i Air Leap i en pressemelding.

På sine nettsider melder Air Leap at fra 21. januar 2019 settes en tredje daglig avgang inn på torsdager og fredager fra Ørland til Oslo, samt at rutetidene tilpasses næringslivet med tidligere avganger fra Ørland og senere ankomst tilbake fra Oslo. Første avgang fra Ørland blir kl 06:30 og siste avgang fra Oslo blir kl. 20:15.

Fra nyttår vil også selskapets egen Saab 340 bli benyttet på ruten i stedet for den innleide ATR-maskinen fra DAT.

“Jeg vil takke vår samarbeidspartner Danish Air Transport (DAT) for godt samarbeid og for å ha levert et godt produkt med høy punktlighet og regularitet fra Ørland” – legger Richardsen til.


Det svenske skilandslaget foran Air Leaps Saab 340. Foto: Air Leap
ANNONSE
Forrige artikkelThomas Cook-fly tegnet hjerte under testflyvning
Neste artikkelLufthansa får skylden for at Merkels fly måtte snu