Air Leap skal fra 1. juni sette inn større materiell på ruta mellom Oslo, Røros og Ørland. Strekningene har siden 1.april har vært fløyet som én rute med mellomlanding på Røros i begge retninger. Koronakrisen har ført med seg en dramatisk nedgang i trafikken, men Røros Lufthavn melder nå til Fjell-Ljom at de ser tegn på at pilen er i ferd med å peke i retning normalen igjen.
Nå setter Air Leap inn sin Saab 2000 som erstatning for selskapets Saab 340, og dermed øker setekapasiteten på ruta med drøye 50% – fra 33 seter til 50 seter.
Helt siden Air Norway la ned sin rute på Ørland-Oslo med sin 19-seters Fairchild Metro, har Ørland-ruta hatt en jevn økning i tilgjengelige seter per avgang. FlyViking fløy med sine 39-seters Dash 8-100, og etter at selskapet la ned driften i januar 2018 besto Ørland-ruta og en innleid ATR 42 fra DAT med plass til 46 passasjerer ble satt inn.
Widerøe fløy også fast med Dash 8-100 på 39 seter til Røros, men enkelte avganger ble fløyet med en 50-seters Dash 8-300. Man må derfor et stykke tilbake i tid siden sist det gikk større fly i fast rute på Røros, nå som en Saab 2000 skal innom to ganger daglig. Det er også besluttet at sammenslåingen av rutene til Ørland og Røros forlenges til 15. august i år.