Det svenske skilandslaget foran Air Leaps Saab 340. Foto: Air Leap

Tidligere i sommer ble det klart hvilke flyselskaper som var anbudsvinnere på FOT-rutene i Sør-Norge i perioden 1. april 2020 til 31. mars 2024. Widerøe får fortsette å fly på Vestlandet, men ruta mellom Oslo og Røros måtte Widerøe avse til Air Leap, som tidligere omtalt på Hangar. Denne uka har ledelsen i Air Leap besøkt Røros Lufthavn samt møtt ordføreren på Røros for samtaler om ruteovertakelsen, skriver Rørosnytt.

Air Leap opererer allerede ruta mellom Ørland og Oslo, en kommersiell rute som tidligere ble fløyet av Air Norway og senere FlyViking. Fra 1. april neste år trafikkerer selskapet to ruter i Norge, men i møte med Røros-ordføreren og intervju med Rørosnytt ytrer ledelsen i selskapet at en tredje rute fra Norge kan bli en realitet. Air Leap vil se på mulighetene for å fly Røros-Stockholm i sesongene.

Air Leap skal etablere en base for sine Saab 340B på Røros for å kunne etterkomme regionens ønske om å ha nattparkert fly. Dette er med på å sikre regulariteten på morgenavgangen til Oslo som benyttes flittig av næringslivet i regionen. Med en base på Røros er det også naturlig å se på andre trafikkmuligheter.

Blir ruta en realitet er det likevel ikke første gang det har gått direktefly mellom Røros og den svenske hovedstaden. Skyways Express fløy en Fokker 50 som en del av en vinter-charterrute fra slutten av januar til slutten av mars 2010.

ANNONSE
Forrige artikkelForbyr bruken av splitter nye Boeing-fly etter hendelse som kunne blitt en stor ulykke
Neste artikkelBoeing-sjefen tror MAX-flyene flyr i november – men kun i USA!