Flyselskapet airBaltic er ikke fremmed for at flyselskapet kan komme til å velge å kjøpe inn A321-200NX eller kjent som XLR-utgaven. I følge Airways er langdistanseutgaven av A321neo helt klart noe selskapet vurderer som interessant.

-Vi ser på denne utgavene av A321neo som veldig interessant og trolig vil den bli aktuell for oss en gang i fremtiden. Fordelen er å kunne fly langt uten å måtte kjøpe store fly i størrelsen A350, sier Martin Gauss som er direktør i airBaltic til magasinet.

I dag har flyselskapet 36 Airbus A220-300 og ytterligere 14 slike fly på vei inn. I tillegg har også airBaltic 30 A220 i opsjon. Nå for tiden henter også selskapet inn to Airbus A319 fra Carpatair og Hi Fly Malta i tillegg til en Boeing 737-400 fra Air Horizont for å dekke opp at flere A220 er leid ut på wet-lease blant annet til SAS.

-Fremover vil også den eksisterende flåten bli justert for å bruke den ekstra kapasiteten, som vil drive effektiviteten av operasjonene våre ytterligere, airBaltic planlegger å fjerne blokkeringen av tilleggssetene på hele flåten innen sommeren 2023, legger Gauss til.

Det er ikke en fremmed tanke for direktøren å kunne se på langdistanseruter med A321XLR.