Flyprodusenten Airbus har i samarbeide med Rolls-Royce og oljeselskapet Neste gjennomført den aller første flyvningen med et Airbus A350, der 100 prosent av det som ble fylt opp i tankene var miljøvennlig drivstoff, SAF.

Airbus har sertifisert alle sine flytyper til å kunne fly med opp til 50 prosent av denne typen drivstoff, men det er fortsatt langt igjen til 100 prosent er aktuelt.

Gjennom året vil prosjektet teste utslippsytelsen til 100% SAF på en motor fra et Trent XWB-drevet A350-testfly i luften og på bakken. Det er den første undersøkelsen i sitt slag ved bruk av et kommersielt passasjerfly. Bakketester vil måle partikkelutslipp i lokale miljøer, mens flytester vil vurdere volum og konsistens av contrails. De første testene for drivstoffgodkjenning av denne typen har allerede startet.

-Den første flyvningen gikk eksepsjonelt bra, det er ingen merkbar forskjell i motorens oppførsel mellom flydrivstoff og SAF. Det er veldig spennende for meg å bidra til et prosjekt som deltar i dekarboniseringen av himmelen, forklarer Emiliano Requena Esteban, Airbus Flight Test Engineer.

Testflyvningen, gjennomført 16. mars 2021, er den første i en serie klareringstester som er planlagt denne måneden for å analysere sikkerheten til 100% SAF. Så, i april, vil DLRs Falcon 20E «jage» -fly utstyrt med en «sniffer» (dvs. sensorer) følge 50 meter bak A350-testflyet for å måle utslippene direkte fra SAF-drevet motoreksos.

I løpet av det siste tiåret har SAF vist sin effektivitet i å redusere CO 2 -utslipp når det brukes som erstatning for konvensjonelt eller fossilbasert flydrivstoff. Imidlertid er det lite forskning utført på hvordan SAF kan ha en positiv innvirkning på andre flyutslipp. Dette betyr at industrien bare kan tegne halvparten av luftfartens samlede klimapåvirkning.

-Dekarboniserende luftfart handler ikke bare om å redusere CO 2 -utslipp,» forklarer Steven. “Hos Airbus er vår prioritet å håndtere den komplette klimapåvirkningsutfordringen, som inkluderer samlede klimagasser og andre flyutslipp. Vår karboniseringsplan fokuserer på å akselerere teknologiutviklingen i dette formålet, i tillegg til en dynamisk utrulling av SAF. ”

Av denne grunn vil prosjektet bidra til å bedre analysere virkningen av andre klimarelevante utslipp fra flymotorer, inkludert:

  • Karbonmonoksid (CO)
  • Nitrogendioksid (NOx)
  • Vanndamp
  • Sot
  • Aerosol- og sulfat-aerosolpartikler
  • Contrails og contrail cirrus skyer (dvs. skyer av iskrystaller produsert av flymotorer i stor høyde under visse meteorologiske forhold)