Foto: Hans Olav Nyborg

Airbus beskylder nå sin arge konkurrent Boeing for å dumpe priser og starte en ren priskrig hva angår salg av nye fly i markedet.

Boeing har satt seg som mål å få 50 % av markedet til den nye Boeing 737 Max, en konkurrent til Airbus A320 NEO.

Den europeiske flyprodusenten mener fordelingen ligger mer på 60 til Airbus og 40 på Boeing hva angår markedet rundt flytypene i klassen 737 og A320.

-Kan de ikke se at dette er fordelingen i markedet, noe som gir Airbus markedsledelse innen denne klassen. På wide-body markedet er det klart Boeing nå leder, men det vil endre seg når vår A350 kommer, sier John Leahy,  chief operating officer for customers, til The Wall Street Journal.

Boeing har latt seg rive med i kampen som nå tilspisser seg og har på fremtidige salg gitt store rabatter og inkludert mye mer i pakkene som flyselskaper og leasingselskap fristes av og som fører til kjøp.

Airbus har hatt lederskapet i salg av sin A320 NEO, mens Boeing på sin side har trått sakte gjennom markedet med sin 737 MAX. Men Boeing Commercial Airplanes Chief Executive, Jim Albaugh tror dette vil endre seg;

-Vi vil klare å komme opp i en fordeling på 50-50 i markedet innen utgangen av 2012. Vi mener vi i dag har 46% av markedet mens Airbus har 52, det vil endre seg raskt, konkluderer han med overfor avisen.

Boeing har måtte se at lojale kunder som Norwegian også har hentet fly på ordre fra konkurrenten, det misliker produsenten sterkt men er klar over at de har en jobb å gjøre for å holde kundene på plass i stallen, og at de ikke beiter på andre siden.

-Vi er smertelig klar over at Airbus har begitt seg inn i vår kundebase for å hente ut nye salg, men slik vi ser på det har vi ikke tenkt å bli med på en lek i samme lekekasse som den europeiske produsenten. Vi må jobbe videre for å både beholde og premiere lojale kunder slik at de holder seg til oss, legger Albaugh til.

Airbus mener Boeing med sin nye strategi på nytt starter en priskrig som ikke kommer noen av de to selskapene til gode.

ANNONSE
Forrige artikkelNorge kan vrake NH-90 kontrakt
Neste artikkelNorwegian fra Stockholm til Manchester