Foto: Hans O. Nyborg

Den europeiske flyprodusenten Airbus sliter med underbemanning på sin fabrikk i Hamburg. Det går ut over produksjonen av Airbus A321, flytypen det er desidert størst etterspørsel etter i markedet nå.

Mens flere og flere flyselskap ønsker å anskaffe seg Airbus A321neoLR og etterhvert XLR-versjonen, gir det produsenten hodebry ettersom samtlige fly av denne typen nå kjøpes med tanke på langdistanseflyvninger.

Airbus A321 er i følge produsenten ikke en flytype som er beregnet på å fly åtte til ni timer slik flyet er konstruert. Med den nye A321neoLR (Long Range) og den kommende XLR-versjonen krever det mer arbeide hos produsenten i form av å sette flyene sammen.

Mens de fleste av A321 som er levert i markedet frem til nå har hatt en eller to inndelinger av kabinen, er det noe helt annet som skal til for en A321 som skal benyttes på langdistanse. Flyene skal som regel ha delt inn kabinen i tre deler, og det er flere krav til produksjonen som igjen krever flere krefter i fabrikken hos Airbus i Hamburg.

Nå håper produsenten av rundt 3500 ansatte i Frankrike som har blitt varslet om oppsigelse etter at A380 produksjonen legges ned, vil ta arbeide ved fabrikken i Hamburg. Airbus har som mål å øke produksjonen av sine A320-familie fra 60 fly i måneden til 63 fly innen 2021, og med et håp om produksjon av 71 fly i måneden innen 2025.

Etterspørsel etter Airbus A321 som erstatting for blant annet Boeing 757 er stigende merker Airbus. Flere og flere flyselskap ønsker denne flytypen til nye ruter som er i nye markeder og som er langdistanseruter, skriver Reuters i dag.

ANNONSE
Forrige artikkelMitsubishi MRJ bytter navn til Space Jet?
Neste artikkelFørste A350 til British Airways nærmer seg leveranse