Hangar.no
Foto: Airbus
Flyindustri

Airbus klare for å integrere CS-serien i familien – CS-100 kan forsvinne

Avtalen mellom flyprodusentene Bombardier og Airbus, hvor CS-serien integreres i Airbus-familien er nå på plass. Etter at den europeiske produsenten kjøpte over 50 prosent av aksjene i CS-serien-selskapet CSeries Aircraft Limited Partnership (CSALP), er det nå klart at flytypene CS-100 og CS-300 blir endel av Airbus-familien.

Fredag denne uken sendte de to produsenten ut en pressemelding hvor det går frem at konkurransemyndigheter har godkjent oppkjøpet av aksjene, og at Airbus er hovedaksjonær i CSALP fra 1. juli i år.

Bombardier valgte å opprette et eget selskap som skulle stå for produksjon og salg av CS-flyene, ettersom det ville tillate at byen Quebeck i Canada kunne gå inn med statlige midler i det som har vært en økonomisk trøblete vei for produsenten.

CS-programmet har vært forfulgt av en vippende økonomi som til tider har truet helt med å avslutte produksjonen. Nå skal Airbus sørge for at produksjonen og salget tar av ettersom flyene blir rene Airbus-fly, og skal selges som alternativer innen Airbus A320-familien.

Flere luftfartsanalytikere har liten tro på at Airbus velger å beholde det minste flyet, CS-100, som vil tilsvare Embraers 190-versjon, eller Airbus A318. Salget av CS-100 har ikke tatt av med kun i overkant av 120 fly i bestilling. CS-300, den større varianten som tilsvarer 737 MAX eller A319neo har på den andre siden solgt til nær 300 fly.

Analytikere mener Airbus trolig vil beholde CS-300 men dumpe CS-100.

Airbus er tause om dette, men sier at det viktigste produsenten kan få ut av oppkjøpet er å booste salget av flytypene, og å hente inn teknologien fra CS-serien til A320-familien. I dag er teknologien i A320-familien utdatert og gammel, Bombardier har her teknologi som for Airbus blir gull verdt i den kommende generasjonen av NEO-flyene.

 

Følg oss og lik oss:

Andre nyheter

Lufthansa A321 får nytt liv som fly for Luftwaffe

Hans Olav Nyborg

787 motorproblem: Produsenten skylder på luftforurensning

Donerer verdens første Boeing 777 til museum i USA