Hangar.no
En turbofan-konstruksjon (120-200 passasjerer) med en rekkevidde på 2000+ nautiske mil, i stand til å operere transkontinentalt og drives av en modifisert gassturbinemotor som kjører på hydrogen, i stedet for jetdrivstoff, gjennom forbrenning. Det flytende hydrogenet vil bli lagret og distribuert via tanker plassert bak det bakre trykkskottet

Airbus lanserer planer for nullutslipps-fly

Den europeiske flyprodusenten Airbus har lansert sine planer for å bygge nullutslipps-fly. Flyene er delt opp i tre konsepter og blir de første i sitt slag på verdensbasis.

Dersom alt går etter planen vil Airbus kunne lansere flyene i markedet i løpet av 2025 til 2030, med leveranse av de første flyene i 2035.

Disse konseptene representerer hver sin tilnærming til å oppnå nullutslippsflyging, utforske ulike teknologimuligheter og aerodynamiske konfigurasjoner for å støtte ambisjonene om å lede an i dekarboniseringen av hele luftfartsindustrien.

Airbus skriver i en pressemelding at alle disse tre konseptene er avhengige av hydrogen som en primær kraftkilde – et alternativ som Airbus mener har et eksepsjonelt løfte innen luftfarten, som et rent flydrivstoff og sannsynligvis vil være en løsning for luftfart og mange andre næringer for å oppfylle sine klimanøytrale mål.

En turbopropdesign (opptil 100 passasjerer) som bruker en turbopropmotor i stedet for en turbofan og også drives av hydrogenforbrenning i modifiserte gassturbinemotorer, som vil være i stand til å reise mer enn 1000 nautiske mil, noe som gjør det til et perfekt alternativ for kortdistanser.

-Dette er et historisk øyeblikk for den kommersielle luftfartssektoren som helhet, og vi har tenkt å spille en ledende rolle i den viktigste overgangen denne bransjen noensinne har sett. Konseptene vi presenterer i dag gir verden et glimt av vår ambisjon om å drive en dristig visjon for fremtiden for nullutslippsfly, sier Guillaume Faury, administrerende direktør i Airbus.

Direktøren er stolt over at produsenten nå kan vise frem for en hel verden, det som har vært på tegnebordet i lengre tid.

-Jeg tror sterkt at bruken av hydrogen – både i syntetisk drivstoff og som en primær kraftkilde for kommersielle fly – har potensial til å redusere luftfartens klimapåvirkning betydelig, legger han til.

De nye flyene får betegnelsen ZeroE og består at et Turbofan-design ment for mellom 120 og 200 passasjerer, et Turboprop-design for opp til 100 passasjerer, og et Blended-wing-konsept med plass til 200 passasjer.

Et «blended-wing body» design (opptil 200 passasjerer) konsept der vingene smelter sammen med hoveddelen av flyet med et utvalg som ligner på turbofan-konseptet. Det eksepsjonelt brede skroget åpner for flere alternativer for lagring og distribusjon av hydrogen, og for kabin-layout.
En turbofan-konstruksjon (120-200 passasjerer) med en rekkevidde på 2000+ nautiske mil, i stand til å operere transkontinentalt og drives av en modifisert gassturbinemotor som kjører på hydrogen, i stedet for jetdrivstoff, gjennom forbrenning. Det flytende hydrogenet vil bli lagret og distribuert via tanker plassert bak det bakre trykkskottet

Andre nyheter

EASA godkjenner MAX-flyene men ber om en tredje sensor på flyet innen 2022

Hans Olav Nyborg

SAS mottok første Airbus A321LR

Hans Olav Nyborg

Gresk flyselskap bestiller Airbus-fly

Hans Olav Nyborg

Våre nettsider benytter cookies (informasjonskapsler) for å forbedre opplevelsen din av nettsidene ved at vi lærer mer om måten du bruker innholdet vårt på. Det kan f.eks. skje ved at en cookie «husker» innstillingene til neste gang, som visningsspråk på siden, og at sidene lastes raskere. Dette er standard internett-teknologi som de aller fleste nettsteder benytter. Ved å bruke nettsidene våre, samtykker du i at vi kan sette informasjonskapsler i din nettleser. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg personlig gjennom dette. OK Les mer