En turbofan-konstruksjon (120-200 passasjerer) med en rekkevidde på 2000+ nautiske mil, i stand til å operere transkontinentalt og drives av en modifisert gassturbinemotor som kjører på hydrogen, i stedet for jetdrivstoff, gjennom forbrenning. Det flytende hydrogenet vil bli lagret og distribuert via tanker plassert bak det bakre trykkskottet

Den europeiske flyprodusenten Airbus har lansert sine planer for å bygge nullutslipps-fly. Flyene er delt opp i tre konsepter og blir de første i sitt slag på verdensbasis.

Dersom alt går etter planen vil Airbus kunne lansere flyene i markedet i løpet av 2025 til 2030, med leveranse av de første flyene i 2035.

Disse konseptene representerer hver sin tilnærming til å oppnå nullutslippsflyging, utforske ulike teknologimuligheter og aerodynamiske konfigurasjoner for å støtte ambisjonene om å lede an i dekarboniseringen av hele luftfartsindustrien.

Airbus skriver i en pressemelding at alle disse tre konseptene er avhengige av hydrogen som en primær kraftkilde – et alternativ som Airbus mener har et eksepsjonelt løfte innen luftfarten, som et rent flydrivstoff og sannsynligvis vil være en løsning for luftfart og mange andre næringer for å oppfylle sine klimanøytrale mål.

En turbopropdesign (opptil 100 passasjerer) som bruker en turbopropmotor i stedet for en turbofan og også drives av hydrogenforbrenning i modifiserte gassturbinemotorer, som vil være i stand til å reise mer enn 1000 nautiske mil, noe som gjør det til et perfekt alternativ for kortdistanser.

-Dette er et historisk øyeblikk for den kommersielle luftfartssektoren som helhet, og vi har tenkt å spille en ledende rolle i den viktigste overgangen denne bransjen noensinne har sett. Konseptene vi presenterer i dag gir verden et glimt av vår ambisjon om å drive en dristig visjon for fremtiden for nullutslippsfly, sier Guillaume Faury, administrerende direktør i Airbus.

Direktøren er stolt over at produsenten nå kan vise frem for en hel verden, det som har vært på tegnebordet i lengre tid.

-Jeg tror sterkt at bruken av hydrogen – både i syntetisk drivstoff og som en primær kraftkilde for kommersielle fly – har potensial til å redusere luftfartens klimapåvirkning betydelig, legger han til.

De nye flyene får betegnelsen ZeroE og består at et Turbofan-design ment for mellom 120 og 200 passasjerer, et Turboprop-design for opp til 100 passasjerer, og et Blended-wing-konsept med plass til 200 passasjer.

Et «blended-wing body» design (opptil 200 passasjerer) konsept der vingene smelter sammen med hoveddelen av flyet med et utvalg som ligner på turbofan-konseptet. Det eksepsjonelt brede skroget åpner for flere alternativer for lagring og distribusjon av hydrogen, og for kabin-layout.
En turbofan-konstruksjon (120-200 passasjerer) med en rekkevidde på 2000+ nautiske mil, i stand til å operere transkontinentalt og drives av en modifisert gassturbinemotor som kjører på hydrogen, i stedet for jetdrivstoff, gjennom forbrenning. Det flytende hydrogenet vil bli lagret og distribuert via tanker plassert bak det bakre trykkskottet